Bourdieu som teoretiker eller ?
Jeg er i gang med at skrive projekt på Sam. bas på RUC og havde tænkt mig at inddrage Bourdieus teori om felt og kapital, men er, efter et vejledermøde, blevet en smule forvirret. Min vejleder hævdede, at det i videnskabelige kredse diskuteres, hvorvidt Bourdieu overhovet bør ses som teoretiker eller om han i stedet blot opstiller metodiske værktøjer til analyse.
Hun mener derfor ikke, at det er legitimt at bruge ham som teoretiker.
Det er ikke en diskussion jeg før har hørt til...
Er det noget I har hørt om, og hvor kan jeg evt. finde mere info?
Hun mener derfor ikke, at det er legitimt at bruge ham som teoretiker.
Det er ikke en diskussion jeg før har hørt til...
Er det noget I har hørt om, og hvor kan jeg evt. finde mere info?
Hej Morgaard
Der er nok nogen der med en hvis ret vil argumentere for at Bourdieu i høj grad er praktiker, og det er han også! Men derudover skal man vær noget snæverøjet for ikke at kunne drage nogle teoretiske perspektiver ud af ham... Tror du er røget ind i en lidt uheldig akademisk diskussion, som til forveksling minder om kapitallogikernes og de historiske materialisters kamp om hvad ægte marxisme var i 70`erne.
mvh
Laust
Der er nok nogen der med en hvis ret vil argumentere for at Bourdieu i høj grad er praktiker, og det er han også! Men derudover skal man vær noget snæverøjet for ikke at kunne drage nogle teoretiske perspektiver ud af ham... Tror du er røget ind i en lidt uheldig akademisk diskussion, som til forveksling minder om kapitallogikernes og de historiske materialisters kamp om hvad ægte marxisme var i 70`erne.
mvh
Laust
Nuharjegdaligegodtaldrig ...!
Det er da fuldstændig og skrupforkert at hævde, at Bourdieu ikke er en sociologisk teoretiker. Bourdieu opstiller et af de mest sofistikerede teoretiske begrebsapparater vi sociologer til dato har haft til vores rådighed. Det er sandt at en af hjørnestenene i Bourdieus teoriapparat er, at samfundet reproduceres gennem aktøreres HANDLEN, men at ville reducere hans sociologi til et metodisk værktøj til at studere "praktik" er for mig at se ganske åndsformørket. Måske din vejleder skulle læse lidt mere på lektien?
Mvh.
Mads
Det er da fuldstændig og skrupforkert at hævde, at Bourdieu ikke er en sociologisk teoretiker. Bourdieu opstiller et af de mest sofistikerede teoretiske begrebsapparater vi sociologer til dato har haft til vores rådighed. Det er sandt at en af hjørnestenene i Bourdieus teoriapparat er, at samfundet reproduceres gennem aktøreres HANDLEN, men at ville reducere hans sociologi til et metodisk værktøj til at studere "praktik" er for mig at se ganske åndsformørket. Måske din vejleder skulle læse lidt mere på lektien?
Mvh.
Mads
For lige at køre den videre.... Selvfølgelig kan man blive en smule forvirret når en vejleder - her som en autoritet på området - fortæller én noget nonsens! Dette er desværre et ontologisk vilkår for den studerende, at han/hun kan være så uheldig at støde ind i en sådan vejleder som din! Det er ikke sjovt, når det sker, men overvejelsen bør så være om hvor vidt du vil lade hendes kæphest være - uanset hvor dum den er - eller tage kampen op og argumentere for din sag og i så fald være klar til at tage de hug hun eventuelt kan give dig i eksaminationen...
Lad mig kraftigt opfordre til det sidste af de forslag Laust kommer med - andet ville være både vattet og dumt - især i så klokkeklart et tilfælde som her.
Er vejlederens postulat, at Bourdieu slet ikke kan anvendes eller er det en vurdering af, at han ville belyse dit emne på en dårlig måde?
vh
Lars
Er vejlederens postulat, at Bourdieu slet ikke kan anvendes eller er det en vurdering af, at han ville belyse dit emne på en dårlig måde?
vh
Lars
hun mener, at man skal passe på med at bruge Bourdieu som teoretiker generelt, da han, ifølge hende, er praktiker og altså blot fremstiller nogle analyseværktøjer.
Hun sagde eksempelvis, at felt, habitus og kapital er begreber som kan bruges til at analysere magtstrukturer, men at bourdieu jo ikke giver svar på hvilke kapitaler, der er legitime i et givet felt.
Det er i øvrigt ikke kun noget hun har sagt til os som vejleder; hun brugte samme påstand til opfølgningen på en forelæsning vi havde om Bourdieu...
Hun sagde eksempelvis, at felt, habitus og kapital er begreber som kan bruges til at analysere magtstrukturer, men at bourdieu jo ikke giver svar på hvilke kapitaler, der er legitime i et givet felt.
Det er i øvrigt ikke kun noget hun har sagt til os som vejleder; hun brugte samme påstand til opfølgningen på en forelæsning vi havde om Bourdieu...
Hvis felt, habitus og kapital er "begreber" som kan bruges til at analysere magtstrukturer med er det vel også tale om en teori. Og hvis man analysere magtstrukturer ud fra en Bourdieusk optik siger man også noget om hvilke kapitaler, der er legitime.
(Det lader til at din vejleder enten har svært ved at gøre sig forståelig overfor dig eller slet og ret er en sociologisk nulbon)
(Det lader til at din vejleder enten har svært ved at gøre sig forståelig overfor dig eller slet og ret er en sociologisk nulbon)
hej Morgaard
Det lyder som om din vejleder blander to begreber sammen: filosofi og teoreti. At have en teori er ikke det samme som have en filosofi... her en etik eller moralfilosofi. Sociologiske teorier har ofte et filosofisk element... F.eks. er Habermas måske den sværeste her - er han filosof eller sociolog... Svaret er - som det oftest er - at han er begge dele. Hvorvidt Bordieu også er filosof er jeg ikke i stand til at svare på (da jeg aldrig har beskæftiget mig så meget med ham), men der er som regel et normativt fundament for i det hele taget at give sig i lag med det sociale. Det er så vidt jeg ved desværre ikke pengene, der trækker indenfor vores felt ;-)
Dilemmaet er her som Dennis pointerer, at man med Bourdieu kan vise hvilke kapitaler der er legitime i et givent samfund. Man kan imidlertid ikke sociologisk forklare hvorfor der er nogen kapitaler eller samfundsformer, der er mere legitime end andre.... Dette er ikke en sociologisk problemstilling - hverken teoretisk eller praktisk - det er en filosofisk problemstilling. F.eks. kunne et argument være at jo mere der bliver produceret i et samfund des mere legitim er kapitalformerne, eller at om i hvor høj grad kapitalformerne kan inkorporere universelle rettgheder bestemmer graden af samfundets legitimitet (nytte- vs. pligtetik).
mvh
Laust
Det lyder som om din vejleder blander to begreber sammen: filosofi og teoreti. At have en teori er ikke det samme som have en filosofi... her en etik eller moralfilosofi. Sociologiske teorier har ofte et filosofisk element... F.eks. er Habermas måske den sværeste her - er han filosof eller sociolog... Svaret er - som det oftest er - at han er begge dele. Hvorvidt Bordieu også er filosof er jeg ikke i stand til at svare på (da jeg aldrig har beskæftiget mig så meget med ham), men der er som regel et normativt fundament for i det hele taget at give sig i lag med det sociale. Det er så vidt jeg ved desværre ikke pengene, der trækker indenfor vores felt ;-)
Dilemmaet er her som Dennis pointerer, at man med Bourdieu kan vise hvilke kapitaler der er legitime i et givent samfund. Man kan imidlertid ikke sociologisk forklare hvorfor der er nogen kapitaler eller samfundsformer, der er mere legitime end andre.... Dette er ikke en sociologisk problemstilling - hverken teoretisk eller praktisk - det er en filosofisk problemstilling. F.eks. kunne et argument være at jo mere der bliver produceret i et samfund des mere legitim er kapitalformerne, eller at om i hvor høj grad kapitalformerne kan inkorporere universelle rettgheder bestemmer graden af samfundets legitimitet (nytte- vs. pligtetik).
mvh
Laust
øhhh ikke teoreti men teori hehe ....
@ rnorgaard
Hvad skriver du projekt om? Selvom jeg er stor fan af vor helt Bourdieu er der nok områder, hvor han, som din vejleder siger, er mere relevant som praktiker end som teoretiker (hvis overhovedet!).
Hilsen Christoph
Hvad skriver du projekt om? Selvom jeg er stor fan af vor helt Bourdieu er der nok områder, hvor han, som din vejleder siger, er mere relevant som praktiker end som teoretiker (hvis overhovedet!).
Hilsen Christoph
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension