Bourdieu og valg
Hejsa. Jeg er ny her, men vil høre om der er nogle der kan hjælpe. Vi sidder en gruppe fra RUC og kæmper med Bourdieu og Kierkegaard og deres forhold til hvorledes mennesket har et frit valg eller om det er determineret. Kierkegaard har vi styr på, men er blevet i tvivl om hvorledes Bourdieu mener at menneskets valg er bestemt af dets habitus, og dermed ikke er frit ( kan man kalde habitus for en art erfaringslære, der bygger på tidligere positioner og positioneringer?) i det hele taget hvorledes Bourdieu forholder sig til det at vælge? Camilla
Hej Camilla
Er ikke den store ekspert på Bourdieu området, men kan nok godt kort svare på det spørgsmål: I forhold til K er Bourdieu meget mere fokuseret på hvordan mennesket er determineret i deres handlinger af habitus, men på samme tid er det vigtigt at have for øje at hvor K er filosoffen, der kigger på valget fra individdets eget perspektiv, er B sociologen med perspektiv på valget fra samfundets perspektiv. Det afgørende i hans undersøgelser af forskellige mennesker er netop habitus, som man vel godt kan kalde de hvert enkelt menneskes `samlede` erfaringer, der er grundlaget for mennesket praktiske sans. Hvorvidt der er et `frit` valg i Bourdieus menneskesyn er jeg lidt i tvivl om, men tror nu nok det vil være en pæn overdrivelse at sige at mennesket er helt igennem determineret af deres habitus, dog har habitus en ret stor indflydelse på hvilke valg, der træffes!!!
Mvh
Laust
Er ikke den store ekspert på Bourdieu området, men kan nok godt kort svare på det spørgsmål: I forhold til K er Bourdieu meget mere fokuseret på hvordan mennesket er determineret i deres handlinger af habitus, men på samme tid er det vigtigt at have for øje at hvor K er filosoffen, der kigger på valget fra individdets eget perspektiv, er B sociologen med perspektiv på valget fra samfundets perspektiv. Det afgørende i hans undersøgelser af forskellige mennesker er netop habitus, som man vel godt kan kalde de hvert enkelt menneskes `samlede` erfaringer, der er grundlaget for mennesket praktiske sans. Hvorvidt der er et `frit` valg i Bourdieus menneskesyn er jeg lidt i tvivl om, men tror nu nok det vil være en pæn overdrivelse at sige at mennesket er helt igennem determineret af deres habitus, dog har habitus en ret stor indflydelse på hvilke valg, der træffes!!!
Mvh
Laust
Et kort og måske lidt karikeret svar er, at den fri vilje hos Bourdieu er udskiftet med forhold som
- position: din placering i det sociale rum
- dispositioner: det, der i din placering, er legitimt og desuden forbundet med anerkendelse at gøre
- habitus: din indre blindestok, der guider dig rundt i verden - for uddybning se ordbogen her på sitet.
- prætention: underklassens mislykkede middel til at opretholde deres mangel på herredømme
- distinktion: overklassens succesrige middel til at opretholde deres overherredømme
- kapitalstruktur: fordelingen af social, økonomisk og kulturel kapital
når et givent individ kastes ind i verden er det altså med en given position, disposition, habitus, og differentieringsmekanismer (kapitalstruktur og distinktion/prætention) og hvis man dertil lægger, at alle indgår i felter hvor der er en doxa, der i det store hele er afgørende for, hvordan man agerer i feltet, er der, efter min bedste overbevisning, ikke meget plads til et en fri vilje.
Skriv endelig igen hvis der er noget; der er en del Bourdieu-folk her på siden :)
venlig hilsen
Lars
- position: din placering i det sociale rum
- dispositioner: det, der i din placering, er legitimt og desuden forbundet med anerkendelse at gøre
- habitus: din indre blindestok, der guider dig rundt i verden - for uddybning se ordbogen her på sitet.
- prætention: underklassens mislykkede middel til at opretholde deres mangel på herredømme
- distinktion: overklassens succesrige middel til at opretholde deres overherredømme
- kapitalstruktur: fordelingen af social, økonomisk og kulturel kapital
når et givent individ kastes ind i verden er det altså med en given position, disposition, habitus, og differentieringsmekanismer (kapitalstruktur og distinktion/prætention) og hvis man dertil lægger, at alle indgår i felter hvor der er en doxa, der i det store hele er afgørende for, hvordan man agerer i feltet, er der, efter min bedste overbevisning, ikke meget plads til et en fri vilje.
Skriv endelig igen hvis der er noget; der er en del Bourdieu-folk her på siden :)
venlig hilsen
Lars
hov - prætentionen er selvfølgelig også succesrig for så vidt den opretholder mangel på herredømme...
Jeg er fuldstændig enig med Laust og Lars. Og stol på dem, de er nogle kloge drenge.
Jeg vil dog lige tilføje en lille ting, som er en evig kritik af Bourdieu. Han er jo selv en såkaldt `mønsterbryder` - kom fra kummerlige kår og ender med at blive en voldsomt anerkendt sociologi. Og det kan han jo ikke forklare uden at anvende `det var (også) mit eget valg`. Eller noget må i hvert fald have draget ham (social indignation, er mit bud). I bør nok også tage højde for, hvornår Bourdieu skriver distinktionen (hvis det er den i anvender) - den skrives i en fransk kontekst i 70`erne...hvilket jo ikke helt er det samme samfund, som vi ser i dag i dagens danmark. Måske har man flere valg (eller muligheder) i dag, end man havde den gang - fx i forbindelse m uddannelse.
Venlig hilsen,
Maria
Jeg vil dog lige tilføje en lille ting, som er en evig kritik af Bourdieu. Han er jo selv en såkaldt `mønsterbryder` - kom fra kummerlige kår og ender med at blive en voldsomt anerkendt sociologi. Og det kan han jo ikke forklare uden at anvende `det var (også) mit eget valg`. Eller noget må i hvert fald have draget ham (social indignation, er mit bud). I bør nok også tage højde for, hvornår Bourdieu skriver distinktionen (hvis det er den i anvender) - den skrives i en fransk kontekst i 70`erne...hvilket jo ikke helt er det samme samfund, som vi ser i dag i dagens danmark. Måske har man flere valg (eller muligheder) i dag, end man havde den gang - fx i forbindelse m uddannelse.
Venlig hilsen,
Maria
Hejsa, tak for svarene. De satte lige nogle tanker igang. Må jeg lige spørge hvem i egentligt er. Det lyder som om i er ret godt inde i de her teorier:) Vh camilla
Hej Camilla,
Laust og jeg læser sociologi på 4. semester på KU og Bendix har læst supplering hos os og er nu igang med journalistik på RUC (tror jeg nok?)
Tak for de pæne ord Maria (selvom Laust er meget klogere end mig ;) og god weekend til alle :)
Laust og jeg læser sociologi på 4. semester på KU og Bendix har læst supplering hos os og er nu igang med journalistik på RUC (tror jeg nok?)
Tak for de pæne ord Maria (selvom Laust er meget klogere end mig ;) og god weekend til alle :)
Hej Camilla
Et lille indskud til diskussionen:
Spørgsmålet om hvorvidt Bourdieu er determinist eller ej, er en lang og ret udmattende diskussion - som jeg efter hånden har ført med diverse små Bourdieu-soldater… :-)
For det første vil jeg tilslutte mig Lausts kommentar om at det er vigtigt at gøre sig klart at Bourdieus interesse er en anden end Kierkegaards – at hans perspektiv er samfundet og ikke den enkeltes valg og handlinger (hvilket halvejs kan undskylde hans, lad os bare være pæne og kalde det: lidt-for-strukturalistiske-orientering)
Vedrørende spørgsmålet om Bourdieu er determinist eller ej, er jeg personligt lidt endt i den holdning at jeg faktisk tror det er et spørgsmål der voldte ham utrolig mange problemer og som han aldrig rigtig fik løst… Det er i hvert fald interessant at se hvordan den filosof han klart skælder mest ud på er Sartre (der jo også havde blik for samfundets betydning)… Og hvordan han på beskyldninger om determinisme, hidsigt afviser det uden nogensinde rigtigt at forklare det teoretisk … Følgende citat fandt jeg engang og tog det som det endelig bevis på at han ikke er determinist, men jo mere jeg kigger på det, des mere kan jeg ikke lade vær med at tænke at det i højere grad ligner en besværgelse end en egentlig forklaring: ”Habitus er på ingen måde den uafvendelige skæbne, nogle udlægger begrebet som. Det er et historisk fænomen og som sådant et åbent system af holdninger, der hele tiden udsættes for nye erfaringer, som enten forstærker eller modificerer det. Habitus består af dybdegående og varige strukturer, men de er ikke uforanderlige. Når det er sagt, må jeg straks skynde mig at tilføje, at langt de fleste mennesker statistisk set kommer til at leve et liv, hvor de objektive strukturer stemmer overens med strukturer, der formede deres habitus i første instans, og derfor igen og igen vil komme ud for erfaringer, der bekræfter og cementerer deres holdninger.” (Refleksiv sociologi (1996) s. 118).
Men på trods at han stædigt gentager at han ikke er determinist, synes jeg at hans teorier siger noget andet. I stedet for at rode mig ud i en længere udredning af hans teori (som du sikkert kender ligeså vel som jeg, og som Lars har været lidt inde på), får du her et citat fra konklusionen til Distinction:
The schemes of habitus, the primary forms of classification, owe their specific efficacy to the fact that they function below the level of consciousness and language, beyond the reach of introspective scrutiny or control by the will” (s. 466)
… Siger han så til os… av av… Jeg kan ikke udlægge det på andre måder end at Bourdieu altså mener at man ikke har erkendelsesmæssig adgang til sine opfattelseskategorier og heller ikke kan sætte sig ud over dem i kraft af sin vilje. Og hvor var det lige opfattelseskategorierne kom fra… Han skulle skamme sig skulle han! :-)
Venlig hilsen Morten
Et lille indskud til diskussionen:
Spørgsmålet om hvorvidt Bourdieu er determinist eller ej, er en lang og ret udmattende diskussion - som jeg efter hånden har ført med diverse små Bourdieu-soldater… :-)
For det første vil jeg tilslutte mig Lausts kommentar om at det er vigtigt at gøre sig klart at Bourdieus interesse er en anden end Kierkegaards – at hans perspektiv er samfundet og ikke den enkeltes valg og handlinger (hvilket halvejs kan undskylde hans, lad os bare være pæne og kalde det: lidt-for-strukturalistiske-orientering)
Vedrørende spørgsmålet om Bourdieu er determinist eller ej, er jeg personligt lidt endt i den holdning at jeg faktisk tror det er et spørgsmål der voldte ham utrolig mange problemer og som han aldrig rigtig fik løst… Det er i hvert fald interessant at se hvordan den filosof han klart skælder mest ud på er Sartre (der jo også havde blik for samfundets betydning)… Og hvordan han på beskyldninger om determinisme, hidsigt afviser det uden nogensinde rigtigt at forklare det teoretisk … Følgende citat fandt jeg engang og tog det som det endelig bevis på at han ikke er determinist, men jo mere jeg kigger på det, des mere kan jeg ikke lade vær med at tænke at det i højere grad ligner en besværgelse end en egentlig forklaring: ”Habitus er på ingen måde den uafvendelige skæbne, nogle udlægger begrebet som. Det er et historisk fænomen og som sådant et åbent system af holdninger, der hele tiden udsættes for nye erfaringer, som enten forstærker eller modificerer det. Habitus består af dybdegående og varige strukturer, men de er ikke uforanderlige. Når det er sagt, må jeg straks skynde mig at tilføje, at langt de fleste mennesker statistisk set kommer til at leve et liv, hvor de objektive strukturer stemmer overens med strukturer, der formede deres habitus i første instans, og derfor igen og igen vil komme ud for erfaringer, der bekræfter og cementerer deres holdninger.” (Refleksiv sociologi (1996) s. 118).
Men på trods at han stædigt gentager at han ikke er determinist, synes jeg at hans teorier siger noget andet. I stedet for at rode mig ud i en længere udredning af hans teori (som du sikkert kender ligeså vel som jeg, og som Lars har været lidt inde på), får du her et citat fra konklusionen til Distinction:
The schemes of habitus, the primary forms of classification, owe their specific efficacy to the fact that they function below the level of consciousness and language, beyond the reach of introspective scrutiny or control by the will” (s. 466)
… Siger han så til os… av av… Jeg kan ikke udlægge det på andre måder end at Bourdieu altså mener at man ikke har erkendelsesmæssig adgang til sine opfattelseskategorier og heller ikke kan sætte sig ud over dem i kraft af sin vilje. Og hvor var det lige opfattelseskategorierne kom fra… Han skulle skamme sig skulle han! :-)
Venlig hilsen Morten
Hej
Jeg kom til at tænke på om man kunne se valget i praksis. Her er et tænkt eksempel: En mand uddannet med som læge og med habitus af en `bestemt` art, han behandler en dag en patient, som har symptomer, der kunne pege i retninger mod forskellige sygdomme. Det han kan trække på sin habitus er at der kunne være tale om sygdom A eller sygdom B, imidlertid er han ikke helt afklaret med hvad den konkrete patient fejler... Her kommer valget ind, skal han behandle ham for sygdom A eller B, eller skal han risikere at blotte sin medicinske mangel på viden og søge hjælp hos en tredje læge.
At han netop behandler patienten og har en ide om symptomernes betydning skyldes så vidt jeg kan se hans habitus, men hvordan han helt konkret skal handle i en given situation er op til den lægens praktiske sans!!!
Det mener jeg faktisk godt kan stemme overens med Mortens citat fra Distinction.
Mvh
Laust
PS: tak for de pæne ord, men er ikke helt sikker på at de holder stik ;-)
Jeg kom til at tænke på om man kunne se valget i praksis. Her er et tænkt eksempel: En mand uddannet med som læge og med habitus af en `bestemt` art, han behandler en dag en patient, som har symptomer, der kunne pege i retninger mod forskellige sygdomme. Det han kan trække på sin habitus er at der kunne være tale om sygdom A eller sygdom B, imidlertid er han ikke helt afklaret med hvad den konkrete patient fejler... Her kommer valget ind, skal han behandle ham for sygdom A eller B, eller skal han risikere at blotte sin medicinske mangel på viden og søge hjælp hos en tredje læge.
At han netop behandler patienten og har en ide om symptomernes betydning skyldes så vidt jeg kan se hans habitus, men hvordan han helt konkret skal handle i en given situation er op til den lægens praktiske sans!!!
Det mener jeg faktisk godt kan stemme overens med Mortens citat fra Distinction.
Mvh
Laust
PS: tak for de pæne ord, men er ikke helt sikker på at de holder stik ;-)
Tak for de gode overvejelser i har gjort jer om dette. Kan jeg få jeg til at tænke over, eller blot svare på om Bourdieu beskæftiger sig med religiøsitet på nogen måde? Kierkegaard mener jo at mennesket på sin vis er determineret til at vælge sig selv, og at det ypperste er at komme " op" på det religiøse stadie, og derfra lægge valget tilbage i hænderne på gud, men betyder dette overhovedet noget for Bourdieu der jo mener at mennesket, er det, der determinerer sig selv? Hvis Bourdieu har beskæftiget sig med religiøsitet på nogen måde, hvor har han så gemt det henne?
Venlig hilsen Camilla
Venlig hilsen Camilla
Hejsa igen. Er der nogle der ved om Sartres eksistentialisme har haft indflydelse på Bourdieus forskning? Og i hvilke bøger man eventuelt kan finde noget om det? Venlig hilsen Camilla
Jeg har selv umiddelbart svært ved at se parallelen (dermed ikke sagt den ikke findes; jeg er ikke særlig godt inde i hverken Kierkegaard eller Sartre) men en googling gav b.la. det her som I måske kan bruge http://www.socsci.auc.dk/leo/leonr20.pdf
vh
Lars
vh
Lars
Hej,
Jeg kan lige nævne, at Sartre har spillet en rolle for Bourdieu. En af Bourdieus mål er netop, at komme uden om den `subjektivisme`, man finder hos Sartre (og komme uden om objektivsmen hos strukturalisterne).
Jeg kan ikke huske, hvor jeg har læst det - desværre - men der må være nogle bøger/artikler, der behandler dette emne.
Mvh. Kristian
Jeg kan lige nævne, at Sartre har spillet en rolle for Bourdieu. En af Bourdieus mål er netop, at komme uden om den `subjektivisme`, man finder hos Sartre (og komme uden om objektivsmen hos strukturalisterne).
Jeg kan ikke huske, hvor jeg har læst det - desværre - men der må være nogle bøger/artikler, der behandler dette emne.
Mvh. Kristian
Halløj Kristian
Det har vel hele tiden været hans udtalte mål at opstille en teori, der kunne rumme både strukturalismens objektivisme og eksistentialismen subjektivisme, uden at havne i en af grøfterne (de to traditioner, der dominerede det teoretiske landskab, da han skrev flere af sine ting). Spørgsmålet er bare om han på trods af dette udtalte mål, faktisk formår løse denne opgave – eller om han ikke selv størkner i den strukturalistiske tradition…
Morten
Det har vel hele tiden været hans udtalte mål at opstille en teori, der kunne rumme både strukturalismens objektivisme og eksistentialismen subjektivisme, uden at havne i en af grøfterne (de to traditioner, der dominerede det teoretiske landskab, da han skrev flere af sine ting). Spørgsmålet er bare om han på trods af dette udtalte mål, faktisk formår løse denne opgave – eller om han ikke selv størkner i den strukturalistiske tradition…
Morten
Halløj igen derovre,
Jeg vil blot give dig medhold i, at han bøjer kraftigt over mod strukturalismen, og hvis man er til sådan en lille én, så er det jo helt i top, men det er vi jo nogen, der ikke gør ;)
Mvh. Kristian
Jeg vil blot give dig medhold i, at han bøjer kraftigt over mod strukturalismen, og hvis man er til sådan en lille én, så er det jo helt i top, men det er vi jo nogen, der ikke gør ;)
Mvh. Kristian
Hov, "gør`et" kan også erstattes med et "er". En sjælden sandhed i sociologien.
Kristian ;)
Kristian ;)
Vedr. Religion har Bourdieu bl.a. skrevet et bidrag, der hedder: Genesis and Structure of the Religious Field til en antologi redigeret af Craig Calhoun: Comparative Social Research. Derudover er der et kapitel i hans "Symbolsk Magt", der så vidt jeg husker hedder Biskoppernes Latter.
Derudover kan jeg tilslutte mig, at selvom B.`s teori kommer til at fremstå ret deterministisk, så er det for mig at se blot et udtryk for hvor meget vi har at kæmpe imod, og hvor stor en del af vores `frie vilje` der rent faktisk er socialt determineret. Som udtryk for at B. ikke ser alt som determineret, er der dels hans tanker om de heterodoxiske udfordrere af felters doxa, og hens senere arbejder og samarbejder, her tænker jeg på "Modild" og "The weight of the World."
Mvh Lotte.
Derudover kan jeg tilslutte mig, at selvom B.`s teori kommer til at fremstå ret deterministisk, så er det for mig at se blot et udtryk for hvor meget vi har at kæmpe imod, og hvor stor en del af vores `frie vilje` der rent faktisk er socialt determineret. Som udtryk for at B. ikke ser alt som determineret, er der dels hans tanker om de heterodoxiske udfordrere af felters doxa, og hens senere arbejder og samarbejder, her tænker jeg på "Modild" og "The weight of the World."
Mvh Lotte.
hey jeg er nu her og er selv igang med en bacheloropgave omkring børns seksualitet og pædagogernes rolle i barnets udvikling. jeg læser meget om bourdieu og habitus teorien og mht at han skrev disktinktionen i 70`erne og selv er mønsterbryder kan man jo sige at i dag har den givne habitus i en mere generel forstand vel ændret eller udviklet sig i og med at de givne spilleregler også ændrer sig. med det mener jeg at vi i dag har større mulighed for at være "mønsterbrydere" selvom ordet i sin forstand ikke passer på handlingen i dag fordi vi står overfor en masse valg. klasseforskellene og dermed også habitussen i de forskellige felter anerkender at vi kan hvad vi vil og det er vel det vi fører videre og selv er blevet påført...
som sagt er jeg ny i studiet af bourdieu og mener jeg har forstået meget men jeg er stadig lidt usikker i min egen viderefortolkning af ham og habitus.
som sagt er jeg ny i studiet af bourdieu og mener jeg har forstået meget men jeg er stadig lidt usikker i min egen viderefortolkning af ham og habitus.
Hej alexia
Kunne du ikke fortælle lidt mere om, hvad din bacheloropgave går ud på, og hvordan du har tænkt dig at anvende Bourdieu (hvis du altså overhovedet har dette i sinde) til at belyse pædagogers rolle mht. udviklingen af børns seksualitet?
Kunne du ikke fortælle lidt mere om, hvad din bacheloropgave går ud på, og hvordan du har tænkt dig at anvende Bourdieu (hvis du altså overhovedet har dette i sinde) til at belyse pædagogers rolle mht. udviklingen af børns seksualitet?
Hejsa,
Bourdieu størkner da i høj grad i strukturalismen. Det her bliver jo noget meget forenklet noget, men jeg finder, at B. lukker enhver spændende problemstilling i sociologien via sit illusio-begreb, som jo hænger tæt sammen med habitus. Alt hænges op på magt-rationaler! Og det eneste han hænger sit såkaldte strukturalistiske konstruktivisme op på er hans world-making. Verden er forskellig i tid og rum pga. magtkampe, der skaber verden.
B.`s teoretiske teoriapparat er utroligt kontekstafhængig, og jeg kan ikke forstå, hvorfor så mange falder på halen over hans værker.Udover at man får en god videnskabsteoretisk viden gennem læsning af B., så må jeg sige, at jeg ikke synes, han kan bruges til at sige så meget om samtidens problemstillinger. Habitus-begrebet og magt-rationalet afslutter jo hurtigt det hele.
vh
Martin
Bourdieu størkner da i høj grad i strukturalismen. Det her bliver jo noget meget forenklet noget, men jeg finder, at B. lukker enhver spændende problemstilling i sociologien via sit illusio-begreb, som jo hænger tæt sammen med habitus. Alt hænges op på magt-rationaler! Og det eneste han hænger sit såkaldte strukturalistiske konstruktivisme op på er hans world-making. Verden er forskellig i tid og rum pga. magtkampe, der skaber verden.
B.`s teoretiske teoriapparat er utroligt kontekstafhængig, og jeg kan ikke forstå, hvorfor så mange falder på halen over hans værker.Udover at man får en god videnskabsteoretisk viden gennem læsning af B., så må jeg sige, at jeg ikke synes, han kan bruges til at sige så meget om samtidens problemstillinger. Habitus-begrebet og magt-rationalet afslutter jo hurtigt det hele.
vh
Martin
Hej,
Jeg er til enhver tid enig med ovenstående udsagn. Man behøver jo ikke studere verden, hvis man bruger Bourdieu - så har man jo svaret på forhånd. (Men hans videnskabsteori er ret interessant, som rzi også nævner).
Mvh. Kristian
Jeg er til enhver tid enig med ovenstående udsagn. Man behøver jo ikke studere verden, hvis man bruger Bourdieu - så har man jo svaret på forhånd. (Men hans videnskabsteori er ret interessant, som rzi også nævner).
Mvh. Kristian
Hej rzi og Kristian
At man ikke behøver at studere verdenen, fordi megen menneskelig interaktion drejer sig om magtaspekter, er da for letkøbt.
Noget af det skræmmende ved Bourdieus teori er jo netop mængden af magtrelationer der dukker op når man graver lidt længere ned eller går bag om `appearances`. Det er jo tit ikke bevidste magtkampe, men netop institutionaliserede perceptionsmatricer, internaliseret gennem et levet liv, det drejer sig om.
Selvom det kan virke skræmmende for `individualistiske, selvstændige individer` hvor stor en del af vores liv og handlingsmønstre der er socialt determineret, så mener jeg netop at Bourdieus sociologi giver os muligheden for at handle imod dette, ved med et profant udtryk: At lægge lorten på bordet. For kun ved at gå til roden for det sociale, og ved at gøre det usynlige synligt kan vi gøre os håb om at ændre tingenes tilstand, frem for blot at spille spillene.
Vh Lotte
At man ikke behøver at studere verdenen, fordi megen menneskelig interaktion drejer sig om magtaspekter, er da for letkøbt.
Noget af det skræmmende ved Bourdieus teori er jo netop mængden af magtrelationer der dukker op når man graver lidt længere ned eller går bag om `appearances`. Det er jo tit ikke bevidste magtkampe, men netop institutionaliserede perceptionsmatricer, internaliseret gennem et levet liv, det drejer sig om.
Selvom det kan virke skræmmende for `individualistiske, selvstændige individer` hvor stor en del af vores liv og handlingsmønstre der er socialt determineret, så mener jeg netop at Bourdieus sociologi giver os muligheden for at handle imod dette, ved med et profant udtryk: At lægge lorten på bordet. For kun ved at gå til roden for det sociale, og ved at gøre det usynlige synligt kan vi gøre os håb om at ændre tingenes tilstand, frem for blot at spille spillene.
Vh Lotte
Hej Lotte,
Jeg vil til enhver tid give dig ret i, at Bourdieu kan bruges produktivt. Men man skal ikke KUN bruge Bourdieu, for så finder man med sikkerhed kun magtrelationer. Bourdieu er især frugtbar i hans videnskabsteori, da han netop formår at lave en "strukturation", hvor han medtænker samfund og individ, og hvordan samfundet "er muligt" (= sociologiens store spørgsmål, som fik sit ekstreme præg hos Parsons).
Imidlertid kan det jo også være, at der ikke er noget bag "appearences" - det er jo i høj grad afhængigt af, om man gerne vil finde nogle "magtkampe", der lurer under overfladen - og som egentlig ikke kan ses - men så alligevel - i hvert fald, hvis man ser/leder efter dem (eller med Luhmann: Hvis ens lededifference (lede i bogstavligste forstand) er magt/ikke-magt - blot et eksempel; eller med Foucault: Humanvidenskaben skabe sit eget objekt ved at lede efter noget, der ikke er der, men pludselig er der, ford man leder efter det).
Jeg tror det er mere frugtbart, hvis man går ud i verden, oplever den (og gerne på ens krop) og prøver at beskrive, hvad man ser. Her er min lededifference også tydelig - den er ikke-(magt/ikke-magt) ;). Det emmer lidt af en god omgang socialfænomenologi. Dog kan man stadig sagtens supplere med Bourdieu - men altid i et makroperspektiv. Jeg tror simpelthen ikke på, at de "sociale klassers dynamik" i de konkrete praksisser er, som Bourdieu beskriver dem. Verden er mere farverig end habitus og reproduktion.
Så jeg må alt i alt sige, at jeg er uenig med dig i, at man skal gå til "roden" af det sociale - da roden - efter min mening - ikke findes.
Mvh. Kristian
Jeg vil til enhver tid give dig ret i, at Bourdieu kan bruges produktivt. Men man skal ikke KUN bruge Bourdieu, for så finder man med sikkerhed kun magtrelationer. Bourdieu er især frugtbar i hans videnskabsteori, da han netop formår at lave en "strukturation", hvor han medtænker samfund og individ, og hvordan samfundet "er muligt" (= sociologiens store spørgsmål, som fik sit ekstreme præg hos Parsons).
Imidlertid kan det jo også være, at der ikke er noget bag "appearences" - det er jo i høj grad afhængigt af, om man gerne vil finde nogle "magtkampe", der lurer under overfladen - og som egentlig ikke kan ses - men så alligevel - i hvert fald, hvis man ser/leder efter dem (eller med Luhmann: Hvis ens lededifference (lede i bogstavligste forstand) er magt/ikke-magt - blot et eksempel; eller med Foucault: Humanvidenskaben skabe sit eget objekt ved at lede efter noget, der ikke er der, men pludselig er der, ford man leder efter det).
Jeg tror det er mere frugtbart, hvis man går ud i verden, oplever den (og gerne på ens krop) og prøver at beskrive, hvad man ser. Her er min lededifference også tydelig - den er ikke-(magt/ikke-magt) ;). Det emmer lidt af en god omgang socialfænomenologi. Dog kan man stadig sagtens supplere med Bourdieu - men altid i et makroperspektiv. Jeg tror simpelthen ikke på, at de "sociale klassers dynamik" i de konkrete praksisser er, som Bourdieu beskriver dem. Verden er mere farverig end habitus og reproduktion.
Så jeg må alt i alt sige, at jeg er uenig med dig i, at man skal gå til "roden" af det sociale - da roden - efter min mening - ikke findes.
Mvh. Kristian
hej albrechtsen,
jeg bruger ham til at vise hvor meget magt pædagoger har overfor børnene. den kulturpåføring der finder sted under forklædning af omsorg osv.
jeg har i forbindelse med min opgave interviewet 2 pædagoger og pædagogmedhjælpere i to forskellige institutioner og deter med udgangspunkt i det som de fortæller fra deres praksis jeg bruger til at sætte i forbindelse med hvad bourdieu siger.
jeg har jo hurtigt fundet ud af at utrolig mange pædagoger siger de handler med udgangspunkt i det faglige men i deres praksis arbejder de ud fra det givne.
jeg oplever en "holden-med" forældre i mange af de situationer hvor pædagogen burde advokatisere i barnets favør. jeg har ofte undret mig over hvorfor... og mener at finde et meget godt grundlag for denne opførsel ud fra habotus teorien.
jeg bruger ham til at vise hvor meget magt pædagoger har overfor børnene. den kulturpåføring der finder sted under forklædning af omsorg osv.
jeg har i forbindelse med min opgave interviewet 2 pædagoger og pædagogmedhjælpere i to forskellige institutioner og deter med udgangspunkt i det som de fortæller fra deres praksis jeg bruger til at sætte i forbindelse med hvad bourdieu siger.
jeg har jo hurtigt fundet ud af at utrolig mange pædagoger siger de handler med udgangspunkt i det faglige men i deres praksis arbejder de ud fra det givne.
jeg oplever en "holden-med" forældre i mange af de situationer hvor pædagogen burde advokatisere i barnets favør. jeg har ofte undret mig over hvorfor... og mener at finde et meget godt grundlag for denne opførsel ud fra habotus teorien.
Hej alexia
Det er en interessant problemstilling du rejser sidst i dit indlæg; altså at pædagoger somme tider undgår at tage en problematik op med børns forældre ved at stille spørgsmålstegn ved forældrenes opdragelsesholdninger og opdragelsesstil. De kan jo være mange forskellige grunde til, at pædagogerne vælger ikke at modsige forældrene. Du vælger altså at inddrage habitusbegrebet i denne sammenhæng til at forklare årsagen til, at pædagogerne ikke griber ind, men er konfliktundvigende. Spændende hvad din konklusion bliver herpå.... Men hvor kommer så temaet om `børns seksualitet` ind i billedet?
Mvh.
Det er en interessant problemstilling du rejser sidst i dit indlæg; altså at pædagoger somme tider undgår at tage en problematik op med børns forældre ved at stille spørgsmålstegn ved forældrenes opdragelsesholdninger og opdragelsesstil. De kan jo være mange forskellige grunde til, at pædagogerne vælger ikke at modsige forældrene. Du vælger altså at inddrage habitusbegrebet i denne sammenhæng til at forklare årsagen til, at pædagogerne ikke griber ind, men er konfliktundvigende. Spændende hvad din konklusion bliver herpå.... Men hvor kommer så temaet om `børns seksualitet` ind i billedet?
Mvh.
hej albrechtsen
temaet børns seksualitet er således tilrettelagt i opgaven at det er opførslen omkring dette emne jeg søger at afdække. ikke om hvorvidt pædagogerne kan forholde sig til børns renlighedstræning eller om de stadig bruger sut osv.
nogle af de pædagoger jeg har interviewet var af den overbevisning at enten foregik seksuelle lege meget eller også slet ikke. det mener jeg er lidt naivt og viser blot at de kun vil forholde sig til denne del af børns naturlige udvikling hvis de ikke kan komme udenom den og får den smidt i hovedet af børnene.
man kan jo inddrage habitusbegrebet på mange felter af den pædagogiske praksis, men jeg synes det er utroligt spændende at bruge den lige netop her.
konklusionen arbejder jeg stadig på for jeg har altså ikke guldkornene til den "rigtige" måde at gøre det på, men jeg har da nogle bud. jeg har tidligere i mine praktikker haft stor fokus på moral og etik og kommunikation i personalegruppe og det kommer nok til at hænge sammen med de erfaringer derfra...
mvh alexia
temaet børns seksualitet er således tilrettelagt i opgaven at det er opførslen omkring dette emne jeg søger at afdække. ikke om hvorvidt pædagogerne kan forholde sig til børns renlighedstræning eller om de stadig bruger sut osv.
nogle af de pædagoger jeg har interviewet var af den overbevisning at enten foregik seksuelle lege meget eller også slet ikke. det mener jeg er lidt naivt og viser blot at de kun vil forholde sig til denne del af børns naturlige udvikling hvis de ikke kan komme udenom den og får den smidt i hovedet af børnene.
man kan jo inddrage habitusbegrebet på mange felter af den pædagogiske praksis, men jeg synes det er utroligt spændende at bruge den lige netop her.
konklusionen arbejder jeg stadig på for jeg har altså ikke guldkornene til den "rigtige" måde at gøre det på, men jeg har da nogle bud. jeg har tidligere i mine praktikker haft stor fokus på moral og etik og kommunikation i personalegruppe og det kommer nok til at hænge sammen med de erfaringer derfra...
mvh alexia
Hej igen, alexia
Lad mig lige se, om jeg forstår dig helt korrekt; det er pædagogernes habitusser, der er i fokus i din opgave, ikke sandt? Og du ønsker at forklare pædagogernes holdninger til temaet ` børns seksuelle lege`, ved at inddrage netop Bourdieus habitusteori?
Altså grunden til at fx pædagog A mener at sådanne lege optræder `meget`, og pædagog B mener, at der `slet ikke` foregår sådan noget, må altså forstås ud fra deres særlige habitusser? Hvis dette blot er pointen, så er der stadig meget, der står uklart, synes jeg. Vil du så dermed sige, at pædagogerne ikke benytter sig af faglig viden i denne sammenhæng (eller andet der på en eller anden måde står i kontrast til `habitus`)? Hvad gør at en habitus er forskellig fra en anden habitus, at pædagog A er anderledes end pædagog B? Er det pga. deres herkomst, dvs. fx den `sociale klasse` de stammer fra? Spiller pædagogens køn en rolle her? Eller hvad?
Er der tale om en skræk for at bringe `børns seksuelle lege` på banen, som du beskriver? Og hvad bunder denne skræk så i?
Mvh.
Lad mig lige se, om jeg forstår dig helt korrekt; det er pædagogernes habitusser, der er i fokus i din opgave, ikke sandt? Og du ønsker at forklare pædagogernes holdninger til temaet ` børns seksuelle lege`, ved at inddrage netop Bourdieus habitusteori?
Altså grunden til at fx pædagog A mener at sådanne lege optræder `meget`, og pædagog B mener, at der `slet ikke` foregår sådan noget, må altså forstås ud fra deres særlige habitusser? Hvis dette blot er pointen, så er der stadig meget, der står uklart, synes jeg. Vil du så dermed sige, at pædagogerne ikke benytter sig af faglig viden i denne sammenhæng (eller andet der på en eller anden måde står i kontrast til `habitus`)? Hvad gør at en habitus er forskellig fra en anden habitus, at pædagog A er anderledes end pædagog B? Er det pga. deres herkomst, dvs. fx den `sociale klasse` de stammer fra? Spiller pædagogens køn en rolle her? Eller hvad?
Er der tale om en skræk for at bringe `børns seksuelle lege` på banen, som du beskriver? Og hvad bunder denne skræk så i?
Mvh.
det der er i fokus er hvad der ligger til grund for de handlinger der foretages overfor børnene. den holdning de udspringer fra, også set fra et historisk perspektiv. det er tabuet og hvad der kredser omkring det i den pædagigske verden. der er ikke forskel på pædagog A eller B ud fra det empiri jeg tag brug af i min opgave. de mener jo allesammen det samme, hvorfor ? det er det jeg søger...
jeg søger også modsathederne i hvad de siger og hvad de gør... hvorfor siger de et og gør noget andet?
mvh alexia
jeg søger også modsathederne i hvad de siger og hvad de gør... hvorfor siger de et og gør noget andet?
mvh alexia
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension