Bourdieu og religion
Jeg er sygeplejestuderende og skriver bachelor om hvordan kulturen påvirker ens livsstil, og hvorfor det tilsyneladende er ekstra svært for indvandrere at ændre livsstil, f.eks. i forbindelse med diabetes. Jeg bruger bl.a. Bordieu til at beskrive hvordan habitus former livsstil, og hvordan det går galt når patienten med sin bestemte habitus møder sygeplejersken med en anden habitus osv...
Og nu til spørgsmålet... hvad siger Bourdieu om religion? Jeg har læst i en tidligere tråd at der henvises til Biskoppernes latter (som jeg har læst, men som mest handler om hvordan han "økonomiserer" religionen) og et indlæg i en bog af Craig Calhoun (som jeg ikke kan finde). Men kan man sige, at ens religion er en del af habitus, og en slags social kapital, i og med at man er medlem af en religiøs gruppe, og får styrke herfra? Og kan det have noget at gøre med kulturel kapital, da religion, indflydelse og magt jo mange steder hænger sammen?...
Jeg skal jo være sygeplejerske og ikke sociolog, men håber I forstår hvad jeg mener, og kan hjælpe... det kunne jo være rart med lidt guldkorn:o)
Med venlig hilsen Trille
Og nu til spørgsmålet... hvad siger Bourdieu om religion? Jeg har læst i en tidligere tråd at der henvises til Biskoppernes latter (som jeg har læst, men som mest handler om hvordan han "økonomiserer" religionen) og et indlæg i en bog af Craig Calhoun (som jeg ikke kan finde). Men kan man sige, at ens religion er en del af habitus, og en slags social kapital, i og med at man er medlem af en religiøs gruppe, og får styrke herfra? Og kan det have noget at gøre med kulturel kapital, da religion, indflydelse og magt jo mange steder hænger sammen?...
Jeg skal jo være sygeplejerske og ikke sociolog, men håber I forstår hvad jeg mener, og kan hjælpe... det kunne jo være rart med lidt guldkorn:o)
Med venlig hilsen Trille
Hej Trille!
Jeg mener at du har fat i noget af det rigtige, om at det religiøse kan forstås som en bestemt slags social kapital, en kapital, der gennem habitus også farver óg værdisætter forståelsen af omverdenen.
I de tekster, jeg kender fra Bourdieus hånd omhandlende religion, er det gennemgående tema magt, og dermed måske lidt ude af tråd med de ræssonnementer, du eftersøger.
Men når du nu beskæftiger dig med indvandreres omlægning af livsstil, har du så gjort dig overvejelser om, hvad deres sygdomsforståelse er? Alt efter hvor de kommer fra er der jo mange andre sygdomsforståelser (eks. trolddom, `onde øjene`,energiblokeringer, varm/kold dikotomier, syre/base dikotomier) end vores naturfaglige forståelse. - Hvis man ikke har samme referenceramme, forståelse af f.eks. smitteveje, psykiske reaktioner, helingsprocesser i kroppen osv. osv. som vi tage for givne, kan det jo være meget svært at forholde sig til nye livsstils råd. Det er svært nok for personer med samme referenceramme, prøv lige at se hvor meget sundhedspersonale, der fortsat ryger!
God vind, hilsen Lotte
Jeg mener at du har fat i noget af det rigtige, om at det religiøse kan forstås som en bestemt slags social kapital, en kapital, der gennem habitus også farver óg værdisætter forståelsen af omverdenen.
I de tekster, jeg kender fra Bourdieus hånd omhandlende religion, er det gennemgående tema magt, og dermed måske lidt ude af tråd med de ræssonnementer, du eftersøger.
Men når du nu beskæftiger dig med indvandreres omlægning af livsstil, har du så gjort dig overvejelser om, hvad deres sygdomsforståelse er? Alt efter hvor de kommer fra er der jo mange andre sygdomsforståelser (eks. trolddom, `onde øjene`,energiblokeringer, varm/kold dikotomier, syre/base dikotomier) end vores naturfaglige forståelse. - Hvis man ikke har samme referenceramme, forståelse af f.eks. smitteveje, psykiske reaktioner, helingsprocesser i kroppen osv. osv. som vi tage for givne, kan det jo være meget svært at forholde sig til nye livsstils råd. Det er svært nok for personer med samme referenceramme, prøv lige at se hvor meget sundhedspersonale, der fortsat ryger!
God vind, hilsen Lotte
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension