Bourdieu - og horizontal overførsel af kapital
Hej,
Jeg er igang med et speciale på Statskundskab, Århus Universitet om peer-effekter i folkeskolen - altså klassekammeraters effekt på hinanden i forhold til uddannelse. Ideen er, at stærke elever hæver de svage elever og omvendt. Og her er Bourdieu jo oplagt at bruge (synes jeg da selv!).
Mit spørgsmål er nu, om man kan tale om en vertikal overførsel af kulturel kapital (i den kropsliggjorte form) fra klassekammerat til klassekammerat - altså en socialiseringseffekt også uden for hjemmets fire vægge?
Bourdieu snakker jo på den ene side om habitus som produkt af en løbende socialiseringsproces, mens den kulturelle kapital synes at være "fastsat" af forældre kapital.
Er der nogen, der har et bud?
Jeg er igang med et speciale på Statskundskab, Århus Universitet om peer-effekter i folkeskolen - altså klassekammeraters effekt på hinanden i forhold til uddannelse. Ideen er, at stærke elever hæver de svage elever og omvendt. Og her er Bourdieu jo oplagt at bruge (synes jeg da selv!).
Mit spørgsmål er nu, om man kan tale om en vertikal overførsel af kulturel kapital (i den kropsliggjorte form) fra klassekammerat til klassekammerat - altså en socialiseringseffekt også uden for hjemmets fire vægge?
Bourdieu snakker jo på den ene side om habitus som produkt af en løbende socialiseringsproces, mens den kulturelle kapital synes at være "fastsat" af forældre kapital.
Er der nogen, der har et bud?
Hej Johannes
Jeg er jo lidt sent ude, men jeg vil da godt give et bud paa dit sporgsmaal. Naar Bourdieu, som du udtrykker det, `fastsaetter` kulturel kapital ud fra foraeldrene uddannelse etc., saa skal det jo dels ses i sammenhaeng med det tidspunkt hvor hans undersoegelser blev gennemfoert og dels med det niveau som undersoegelserne foretages paa. Det er altsaa en konkret empirisk operationalisering af en teori der kan bruges til meget overordnede og meget specifikke studier. Bourdieu selv fremhaever bare det vaesentlige ved ogsaa at fokusere paa de mere overordnede, fordi de oftest overses i hverdagen.
Derfor synes jeg ikke der er noget til hindre for at bruge habitus-teorien i det projekt du beskriver (og som jo i oevrigt lyder rigtig spaendende). Dog ville jeg nok vaere opmaerksom paa folgende ting;
for det foerste er de klassekammerater boern faar jo ikke uafhaengig af deres foraeldres kapitalsammensaetning (baade geografisk placering, skolevalg og den mere subtile selektering af hvem man skal `lege` med maa formodes at spille ind) - ogsaa selv om kammeraterne har en selvstaendig indflydelse. Og sporgsmaalet er jo om de t ting overhoved kan skilles ad, bl.a. fordi;
(for det andet) den betydning bestemte klassekammerater faar for hinandens relationer til uddannelse i sig selv paavirket af hvilke dispositioner man har med hjemmefra - den `dygtige` elevs tilstedevaerelse vil maaske vaere motiverende for elever der kommer fra familier med `opadstraebende` dispositioner, imens det for elever fra familier med mere `noedvendighedspraegede` dispositioner maaske vil bekraefte at man skal kunne noget andet end de faktisk kan for at faa noget ud af skolen (og at skolen derfor ikke er noget for denne elev).
og i forlaengelse heraf (og for det tredje) er det vaesentligt at huske paa, at kropsliggjorte ressourcer kun er kapital hvis de anerkendes som saadan; hele denne ekstremt politiserede problemstilling om `staerke` og `svage` elever er med til at cementere forestillingerne om hvem der er de `starke` og hvem der er de `svage` ved netop at anerkende nogle elevers bidrag til den kollektive socialisation som `positivt` og andre som `negativt`. Eller sagt paa en anden maade; kulturel kapital er udtryk for, at nogle bestemte kulturelle kompetencer kan bruges som magt fordi de er sjaeldne, og derfor er der en forskel imellem det elever laerer igennem deres socialisationsproces og det som det kan bruges til efterfolgende.
Men alt det har du jo nok taenkt paa, saa jeg vil bare oenske dig god fornoejelse med specialet.
Mvh
Jens
Jeg er jo lidt sent ude, men jeg vil da godt give et bud paa dit sporgsmaal. Naar Bourdieu, som du udtrykker det, `fastsaetter` kulturel kapital ud fra foraeldrene uddannelse etc., saa skal det jo dels ses i sammenhaeng med det tidspunkt hvor hans undersoegelser blev gennemfoert og dels med det niveau som undersoegelserne foretages paa. Det er altsaa en konkret empirisk operationalisering af en teori der kan bruges til meget overordnede og meget specifikke studier. Bourdieu selv fremhaever bare det vaesentlige ved ogsaa at fokusere paa de mere overordnede, fordi de oftest overses i hverdagen.
Derfor synes jeg ikke der er noget til hindre for at bruge habitus-teorien i det projekt du beskriver (og som jo i oevrigt lyder rigtig spaendende). Dog ville jeg nok vaere opmaerksom paa folgende ting;
for det foerste er de klassekammerater boern faar jo ikke uafhaengig af deres foraeldres kapitalsammensaetning (baade geografisk placering, skolevalg og den mere subtile selektering af hvem man skal `lege` med maa formodes at spille ind) - ogsaa selv om kammeraterne har en selvstaendig indflydelse. Og sporgsmaalet er jo om de t ting overhoved kan skilles ad, bl.a. fordi;
(for det andet) den betydning bestemte klassekammerater faar for hinandens relationer til uddannelse i sig selv paavirket af hvilke dispositioner man har med hjemmefra - den `dygtige` elevs tilstedevaerelse vil maaske vaere motiverende for elever der kommer fra familier med `opadstraebende` dispositioner, imens det for elever fra familier med mere `noedvendighedspraegede` dispositioner maaske vil bekraefte at man skal kunne noget andet end de faktisk kan for at faa noget ud af skolen (og at skolen derfor ikke er noget for denne elev).
og i forlaengelse heraf (og for det tredje) er det vaesentligt at huske paa, at kropsliggjorte ressourcer kun er kapital hvis de anerkendes som saadan; hele denne ekstremt politiserede problemstilling om `staerke` og `svage` elever er med til at cementere forestillingerne om hvem der er de `starke` og hvem der er de `svage` ved netop at anerkende nogle elevers bidrag til den kollektive socialisation som `positivt` og andre som `negativt`. Eller sagt paa en anden maade; kulturel kapital er udtryk for, at nogle bestemte kulturelle kompetencer kan bruges som magt fordi de er sjaeldne, og derfor er der en forskel imellem det elever laerer igennem deres socialisationsproces og det som det kan bruges til efterfolgende.
Men alt det har du jo nok taenkt paa, saa jeg vil bare oenske dig god fornoejelse med specialet.
Mvh
Jens
Hej Jens - og andre..
Jeg er helt klar på, at sammenhængene er langt mere komplekse end bare, at "stærke" elever (dvs fra et hjem med klaver, med et højt niveau af kulturel kapital) hæver "svage" elevers niveau, mens de svage elever kan hindre stærke elevers faglige udfoldelse..
Mit spørgsmål kan jeg måske prøve at formulere mere skarpt: Bourdieu hævder, at alene elever fra familier med den rette kulturelle kapital og hermed også den rette habitus kan begå sig i skolen som et uddannelsesmæssigt felt. Disse priviligerede børn har allerede før første klasse en ide om, hvordan man skal begå sig i skolen, mens børn fra kulturelt set svage hjem ikke har samme instinktive forståelse af uddannelsesvæsenet. På den måde reproduceres forskellene i samfundet fra genereation til generation.
Men mens den kulturelle kapital overdrages fra forældre til børn, så forstår jeg Borudieu sådan, at habitus formes af individuelle erfaringer. Men hvordan hænger habitus - der former handlen gennem dispositioner - sammen med den kropsliggjorte kulturelle kapital, som jeg forstår som vaner, rutiner og instinktiv viden om etikette mv.
Jeg er helt klar på, at sammenhængene er langt mere komplekse end bare, at "stærke" elever (dvs fra et hjem med klaver, med et højt niveau af kulturel kapital) hæver "svage" elevers niveau, mens de svage elever kan hindre stærke elevers faglige udfoldelse..
Mit spørgsmål kan jeg måske prøve at formulere mere skarpt: Bourdieu hævder, at alene elever fra familier med den rette kulturelle kapital og hermed også den rette habitus kan begå sig i skolen som et uddannelsesmæssigt felt. Disse priviligerede børn har allerede før første klasse en ide om, hvordan man skal begå sig i skolen, mens børn fra kulturelt set svage hjem ikke har samme instinktive forståelse af uddannelsesvæsenet. På den måde reproduceres forskellene i samfundet fra genereation til generation.
Men mens den kulturelle kapital overdrages fra forældre til børn, så forstår jeg Borudieu sådan, at habitus formes af individuelle erfaringer. Men hvordan hænger habitus - der former handlen gennem dispositioner - sammen med den kropsliggjorte kulturelle kapital, som jeg forstår som vaner, rutiner og instinktiv viden om etikette mv.
Hej Johannes
Jeg er lidt uenig i det du tager som forudsaetning; Bourdieu haevder ikke noget - han viser at boern fra `hjem med klaver` statistisk set er overrepraesenterede i de gode skoler og faar de bedste karakterer (altsaa de klare sig bedst i skolen). Og det forklare han saa med, at de pga. deres opvaekst i `hjem med klaver` har tilegnet sig nogle dispositioner som goer det let for dem at begaa sig i skolen og i andre kulturelle institutioner (f.eks. steder hvor der spilles paa klaver).
Bourdieus argument er ganske enkelt at naar du lytter til klaverspil laenge nok faar du efterhaanden en bedre forstaaelse for hvad der er `godt` klaverspil. Men for dem af os der ikke havde klaver der hjemme vil det kraeve lidt mere arbejde, lidt mere ihaerdighed og maaske endda maalrettede indsats hvis vi skal faa denne fornemmelse, fordi vi hele tiden skal holde det fine klaverspil op imod al det pop musik vi har hoert paa `Radio Voice` side vi var smaa (og som derfor har sat sig i kroppen paa os som indbegreb af god musik). Boern fra hjem med klaver derimod vil med stoerre sandsynlighed synes at klaverspil er indbegrebbet af god musik. De vil helt `instinktive` synes om det.
Det er disse dispositioner for bl.a. at forstaa eller synes om klaverspil som boernene `arver`, og da disse dispositioner giver komparative fordele i skolen (f.eks. i musiktimen hvor der er noget stoerre prestige i at kunne spille klaver end at hamre loes paa nogle trommer - i hvert tilfaelde i de fleste laerers oejne) kan de betegnes som kapital. Altsaa kulturel kapital. Kulturel kapital betegner altsa det forhold, at nogle boerns habituelle dispositioner er mere vaerd end andres i f.eks. skolen.
O det er ikke kun noget der videregives fra foraeldrene. Bourdieu har flere steder gjort opmaerksom paa, at foraeldrenes uddannelsesbaggrund ikke er vigtig i sig selv, men bare bruges til at synliggore de dispositioner som man kan forvente at boern faar med sig hjemmefra (og dermed den kulturelle kapital de arver) (se f.eks. appendixene til de statistiske afsnit af State Nobility). Det er altsaa ikke kun foraeldrene, hjemmet eller klaveret, men alle de sociale-kulturelle betingelser som danner rammen om den enkeltes primaere `individuelle erfaringer`, som foraeldrenes uddannelsesbaggrund og job skal forsoege at indfange (hvilket det jo aldrig goer helt perfekt).
Saa for at svare paa dit spoergsmaal; kropsliggjort kulturel kapital er den teoretiske synliggoerelse af de socialt genererede dispositioners sociale vaerdi.
haaber det giver bedre mening
bedste hilsner
Jens
ps. i oevrigt er det med trommesaettet jo et godt eksempel paa, at vennernes indflydelser til tider kan miskreditere de `fine` evner, eller i hvert tilfaelde give en vis kredit til de der har andre `evner`.
Jeg er lidt uenig i det du tager som forudsaetning; Bourdieu haevder ikke noget - han viser at boern fra `hjem med klaver` statistisk set er overrepraesenterede i de gode skoler og faar de bedste karakterer (altsaa de klare sig bedst i skolen). Og det forklare han saa med, at de pga. deres opvaekst i `hjem med klaver` har tilegnet sig nogle dispositioner som goer det let for dem at begaa sig i skolen og i andre kulturelle institutioner (f.eks. steder hvor der spilles paa klaver).
Bourdieus argument er ganske enkelt at naar du lytter til klaverspil laenge nok faar du efterhaanden en bedre forstaaelse for hvad der er `godt` klaverspil. Men for dem af os der ikke havde klaver der hjemme vil det kraeve lidt mere arbejde, lidt mere ihaerdighed og maaske endda maalrettede indsats hvis vi skal faa denne fornemmelse, fordi vi hele tiden skal holde det fine klaverspil op imod al det pop musik vi har hoert paa `Radio Voice` side vi var smaa (og som derfor har sat sig i kroppen paa os som indbegreb af god musik). Boern fra hjem med klaver derimod vil med stoerre sandsynlighed synes at klaverspil er indbegrebbet af god musik. De vil helt `instinktive` synes om det.
Det er disse dispositioner for bl.a. at forstaa eller synes om klaverspil som boernene `arver`, og da disse dispositioner giver komparative fordele i skolen (f.eks. i musiktimen hvor der er noget stoerre prestige i at kunne spille klaver end at hamre loes paa nogle trommer - i hvert tilfaelde i de fleste laerers oejne) kan de betegnes som kapital. Altsaa kulturel kapital. Kulturel kapital betegner altsa det forhold, at nogle boerns habituelle dispositioner er mere vaerd end andres i f.eks. skolen.
O det er ikke kun noget der videregives fra foraeldrene. Bourdieu har flere steder gjort opmaerksom paa, at foraeldrenes uddannelsesbaggrund ikke er vigtig i sig selv, men bare bruges til at synliggore de dispositioner som man kan forvente at boern faar med sig hjemmefra (og dermed den kulturelle kapital de arver) (se f.eks. appendixene til de statistiske afsnit af State Nobility). Det er altsaa ikke kun foraeldrene, hjemmet eller klaveret, men alle de sociale-kulturelle betingelser som danner rammen om den enkeltes primaere `individuelle erfaringer`, som foraeldrenes uddannelsesbaggrund og job skal forsoege at indfange (hvilket det jo aldrig goer helt perfekt).
Saa for at svare paa dit spoergsmaal; kropsliggjort kulturel kapital er den teoretiske synliggoerelse af de socialt genererede dispositioners sociale vaerdi.
haaber det giver bedre mening
bedste hilsner
Jens
ps. i oevrigt er det med trommesaettet jo et godt eksempel paa, at vennernes indflydelser til tider kan miskreditere de `fine` evner, eller i hvert tilfaelde give en vis kredit til de der har andre `evner`.
Hej Jens,
jeg er selvfølgelig med på, at Bourdieu slet ikke er så determninistisk, som man let gør ham til..
Men jeg vil nu ikke give dig helt ret - hele pointen i Reproduktionen er ikke bare, at børn af veluddannede forældre klarer sig bedre i skolen/uddannelsesvæsenet, men også, at deres succes skyldes, at uddannelsessystemet systematisk forfordeler de svage elever - det er er jo den symbolske vold, der er på spil her. Systemet nedvurderer børn med den "forkerte" habitus uanset om de rent fagligt klarer sig eller kunne klare lige så godt som børn af veluddannede (altså "fra et hjem med klaver").
Nu må jeg indrømme min uvidenhed + ubelæsthed, men jeg har (endnu) ikke læst Noblesse d`etat, men jeg kan da forstå på dig, at Bourdieu arbejder med en mere bred primær socialiseringsproces, hvilket umiddelbart passer fint ind i specialets indgangsvinkel.
Tak for diskussionen herfra
- Johannes
jeg er selvfølgelig med på, at Bourdieu slet ikke er så determninistisk, som man let gør ham til..
Men jeg vil nu ikke give dig helt ret - hele pointen i Reproduktionen er ikke bare, at børn af veluddannede forældre klarer sig bedre i skolen/uddannelsesvæsenet, men også, at deres succes skyldes, at uddannelsessystemet systematisk forfordeler de svage elever - det er er jo den symbolske vold, der er på spil her. Systemet nedvurderer børn med den "forkerte" habitus uanset om de rent fagligt klarer sig eller kunne klare lige så godt som børn af veluddannede (altså "fra et hjem med klaver").
Nu må jeg indrømme min uvidenhed + ubelæsthed, men jeg har (endnu) ikke læst Noblesse d`etat, men jeg kan da forstå på dig, at Bourdieu arbejder med en mere bred primær socialiseringsproces, hvilket umiddelbart passer fint ind i specialets indgangsvinkel.
Tak for diskussionen herfra
- Johannes
Hej Johannes
Det er vi egentlig slet ikke uenige i (altsaa det med den systematiske nedvurdering). To af mine tidligere medstuderende er ved at faa udgivet deres speciale, hvor de netop bruger Bourdieu til at analysere den store projektopgave i folkeskolen. Her viser de bl.a., at de selvsikre elever (fra hjem med klaver etc.), der egentlig ikke har lavet saa meget, faar en langt bedre vurdering end elever der har arbejdet haardt og lavet et godt stykke arbejde, men som ikke er saa gode til at stille sig op og praesentere det. Jeg ved godt at der er stor forskel paa det danske og det franske uddannelsessystem, men hold da op hvor det ligner saadan som de fremstiller det.
og tak i lige maade
Jens
Det er vi egentlig slet ikke uenige i (altsaa det med den systematiske nedvurdering). To af mine tidligere medstuderende er ved at faa udgivet deres speciale, hvor de netop bruger Bourdieu til at analysere den store projektopgave i folkeskolen. Her viser de bl.a., at de selvsikre elever (fra hjem med klaver etc.), der egentlig ikke har lavet saa meget, faar en langt bedre vurdering end elever der har arbejdet haardt og lavet et godt stykke arbejde, men som ikke er saa gode til at stille sig op og praesentere det. Jeg ved godt at der er stor forskel paa det danske og det franske uddannelsessystem, men hold da op hvor det ligner saadan som de fremstiller det.
og tak i lige maade
Jens
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension