Bourdieu og Durkheím
Hej, Jeg sidder og skriver videnskabsteoretisk opgave omkring samfundet som et fællesskab ud fra hhv Durkheim og Bourdieu. Jeg bruger Margrethe Vestagers uddannelsespolitiske dokument "Værdier i virkeligheden" som afsæt til analysen. Jeg har nu redegjort for deres begreber og er nu kommet til analysen. Dog er jeg her i tvivl om, hvordan jeg skal gribe det an.
Skal jeg forsøge at operationalisere Durkheims og Foucault begreber på dokumentet og så diskutere bagefter, eller skal jeg diskutere imens..? Det lægges i vores studieordning stor vægt på kritisk analyse.
Håber nogen her på forummet her kan hjælpe mig videre!!!?
Skal jeg forsøge at operationalisere Durkheims og Foucault begreber på dokumentet og så diskutere bagefter, eller skal jeg diskutere imens..? Det lægges i vores studieordning stor vægt på kritisk analyse.
Håber nogen her på forummet her kan hjælpe mig videre!!!?
Jeg tror en opgavens stilistiske opbygning, kan løses på mange måder. Personligt tror jeg, hvilket også er min erfaring at mange undervisere lægger vægt på, at opgaver ikke bør laves alt for opdelt i blokke. Altså at der er vandtætte skodder imellem teoriredegørelse, operationalisering, analyse/diskussion etc. Det virker simplethed mere overskudsagtigt og udstråler en mere kritisk stillingstagen overfor tematikkerne.
En løsning kunne være, at redegøre for de væsentligste begreber, som du nu har gjort. Dette kan udgøre den strukturelle ramme om opgaven og din problemstilling. Herefter kan du påbegynde analysen, med en løbende inddragelse af de relevante teoretiske perspektiver, argumentet, uenigheder etc. Når det er en sådan kvalitativ (i modsætning til en kvantiativ) opgave som du har gang i, synes jeg også det ville være lidt over kill, at lave en selvstændigt oprationalisering, hvorfor en fortløbende operationalisering/diskussion, som bekrevet ovenfor, synes fyldestgørende.
Noget andet der er værd at huske på når man taler om disse ting, er at der er forskel på udforskning og fremstilling: Lav evt. hvis du har tid en mere blok-opdelt disponeret opgave for din egen skyld og gennemtænk herefter hvordan dette fremstilles som en fed måde. Som en undervise sagde engang, må opgaven ikke have karakter af en "road trip"!
/Lasse Liebst
En løsning kunne være, at redegøre for de væsentligste begreber, som du nu har gjort. Dette kan udgøre den strukturelle ramme om opgaven og din problemstilling. Herefter kan du påbegynde analysen, med en løbende inddragelse af de relevante teoretiske perspektiver, argumentet, uenigheder etc. Når det er en sådan kvalitativ (i modsætning til en kvantiativ) opgave som du har gang i, synes jeg også det ville være lidt over kill, at lave en selvstændigt oprationalisering, hvorfor en fortløbende operationalisering/diskussion, som bekrevet ovenfor, synes fyldestgørende.
Noget andet der er værd at huske på når man taler om disse ting, er at der er forskel på udforskning og fremstilling: Lav evt. hvis du har tid en mere blok-opdelt disponeret opgave for din egen skyld og gennemtænk herefter hvordan dette fremstilles som en fed måde. Som en undervise sagde engang, må opgaven ikke have karakter af en "road trip"!
/Lasse Liebst
Jeg syntes du skal sætte dig ned og læse Vesteragers tekst. Og så syntes jeg du skal finde 3-6 steder, gerne helt ned på sætningsniveau, som du syntes virker overraskende eller særligt interessante. Så syntes jeg du skal bruge dine begraber på at diskutere dem.
Hvis jeg var din vejleder ville jeg se dette som både en selvstændig, kritisk og videnskabsteoretisk relevant metode.
Mvh Jakob R. Reenberg
Hvis jeg var din vejleder ville jeg se dette som både en selvstændig, kritisk og videnskabsteoretisk relevant metode.
Mvh Jakob R. Reenberg
Tusind tak for jeres respons, det var virkelig givtigt!
Jeg har gjort noget af det, I begge nævnte, og jeg tror, du har ret i, at det ikke skal være for opdelt, idet opgaven kun skal være på 20 sider.
Jeg er nu godt i gang med operationaliseringen/analysen, hvor jeg har valgt nogle "diskutable temaer" ud i Vestagers tekst i i fht min problemstilling om fællesskab i samfundet, hvilke danner rammen for analysen. Heri vil jeg diskutere de to teoretikeres syn på disse "temaer" , hvorved jeg kommer frem til hhv forskelle og ligheder ved at anvende disse teorier på dette konkrete stykke empiri. Jeg inddrager i analysen en del citater fra Vestagers dokument som eksempel
Jeg modstiller specielt Durkheim og Bourdieu i fht:
Syn på samfundet: Durkheim ser det som en organisme, hvor delene er afhængige af hinanden, hvor Bourdieu ser det som opdelt i autonome felter.
Durkheim taler meget om harmoni i samfundet, hvor Bourdieu taler om konflikt og interessemodsætninger i felterne, hvorved man skal besidde nogle bestemte kapitaler for at kunne være i feltet.
Lyder det fornuftigt?
Lasse, kan du uddybe det du skriver til sidst? Mener du at man f.eks. kan flytte rundt på afnit osv, så det jeg vil sige fremstilles bedre - og federe;-)
Pernille
Jeg har gjort noget af det, I begge nævnte, og jeg tror, du har ret i, at det ikke skal være for opdelt, idet opgaven kun skal være på 20 sider.
Jeg er nu godt i gang med operationaliseringen/analysen, hvor jeg har valgt nogle "diskutable temaer" ud i Vestagers tekst i i fht min problemstilling om fællesskab i samfundet, hvilke danner rammen for analysen. Heri vil jeg diskutere de to teoretikeres syn på disse "temaer" , hvorved jeg kommer frem til hhv forskelle og ligheder ved at anvende disse teorier på dette konkrete stykke empiri. Jeg inddrager i analysen en del citater fra Vestagers dokument som eksempel
Jeg modstiller specielt Durkheim og Bourdieu i fht:
Syn på samfundet: Durkheim ser det som en organisme, hvor delene er afhængige af hinanden, hvor Bourdieu ser det som opdelt i autonome felter.
Durkheim taler meget om harmoni i samfundet, hvor Bourdieu taler om konflikt og interessemodsætninger i felterne, hvorved man skal besidde nogle bestemte kapitaler for at kunne være i feltet.
Lyder det fornuftigt?
Lasse, kan du uddybe det du skriver til sidst? Mener du at man f.eks. kan flytte rundt på afnit osv, så det jeg vil sige fremstilles bedre - og federe;-)
Pernille
Bare en kort bemærkning: Pas på med at fremstille Durkheim alt for "harmonisk" - det er rigtigt, at han retter et stort fokus på, hvordan et samfund kan hænge sammen vha. organisk hhv. mekanisk solidaritet, men han har så sandelig også blik for det modsatte: anomien. Læs evt. "Selvmordet" eller læs i Dag Østerbergs (ret fine) introduktionsbog.
MVH Lars
MVH Lars
Min pointe var bare, at man bør skelne imellem, hvordan man hvordan man kommer frem til ens pointer/resultater (udforskning) og hvordan disse formidles (fremstilles). Det er fx meget muligt som du også er inde på, at opgavens "blokke" ikke skal stå i samme rækkefølge i den endelige opgave, som som man skrev dem i. Mange gange har man jo også skrevet ting, som i lyset af det, der blev skrevet senere, er mangelfuldt, hvorfor en gennemgribende omskrukturering og/eller gennemskrivning er nødvendig, hvis stoffes skal fremmstilles på en god og sammenhængende måde.
Med "road trip" analogien er pointen altså, at formidligen af stoffet skal sigte på at få ens pointer frem - hvordan man kom fra A til B for nu at blive i sprogbrugen- og ikke, hvordan man udforskede disse pointer: altså at man startede i A, men lige var et smut forbi teoretisker C, metode Q og argumentation H inden man endte i B. Opgaver udforskes forfra, men fremstilles bagfra, for nu at lave en plat parafrasering af Kierkegaard.
/Lasse Liebst
Med "road trip" analogien er pointen altså, at formidligen af stoffet skal sigte på at få ens pointer frem - hvordan man kom fra A til B for nu at blive i sprogbrugen- og ikke, hvordan man udforskede disse pointer: altså at man startede i A, men lige var et smut forbi teoretisker C, metode Q og argumentation H inden man endte i B. Opgaver udforskes forfra, men fremstilles bagfra, for nu at lave en plat parafrasering af Kierkegaard.
/Lasse Liebst
Tak igen for gode indlæg!
Mvh
Pernille.
Mvh
Pernille.
Hej igen.
Er der nogen, der kort kan fortælle mig lighederne hos Durkheim og Bourdieu -mest i forhold til deres samfundstænkning?
Det ville jeg sætte STOR pris på her inden nytåret skydes ind!
Mvh
Pernille.
Er der nogen, der kort kan fortælle mig lighederne hos Durkheim og Bourdieu -mest i forhold til deres samfundstænkning?
Det ville jeg sætte STOR pris på her inden nytåret skydes ind!
Mvh
Pernille.
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension