Begrebet paradigme
Hej alle,
Da jeg i dag var til forelæsning i kvalitativ metode blev jeg lettere overrasket over forelæserens brug af begrebet "paradigme". Det blev jeg, fordi hun brugte et ret anderledes begreb end det, man lærer hos Kuhn (faglig matrice + forbilledet + lidt mere). Ifølge hende bestod et paradigme af: Onto-, epistemo- og metodologi (den hellige treenighed). Væren, viden og anvendelse!
Pointen er, at hun brugte populær-begrebet "paradigme" væsentligt anderledes end jeg vil gøre. Dette fik mig til at tænke over, hvordan andre opfatter "paradigmet". Jeg tænker ikke her på det, der står i bøgerne, men derimod, hvad ens umiddelbare forståelse af "paradigme" er - altså de kødelige studerendes (og de semivirtuelle sociologiskforum.dk-brugeres) forståelse.
Derfor går mit indlæg på, hvordan "du" intuitivt/umiddelbart forstår "paradigme".
Det kunne jo være interessant at se, om vores "praktiske sanser" (intuitive opfattelser) er forskellige eller ens (altså et lille sociologisk eksperiment midt i det virtuelle felt).
Mvh. Kristian, der vil minde alle om, at alt er by.
Da jeg i dag var til forelæsning i kvalitativ metode blev jeg lettere overrasket over forelæserens brug af begrebet "paradigme". Det blev jeg, fordi hun brugte et ret anderledes begreb end det, man lærer hos Kuhn (faglig matrice + forbilledet + lidt mere). Ifølge hende bestod et paradigme af: Onto-, epistemo- og metodologi (den hellige treenighed). Væren, viden og anvendelse!
Pointen er, at hun brugte populær-begrebet "paradigme" væsentligt anderledes end jeg vil gøre. Dette fik mig til at tænke over, hvordan andre opfatter "paradigmet". Jeg tænker ikke her på det, der står i bøgerne, men derimod, hvad ens umiddelbare forståelse af "paradigme" er - altså de kødelige studerendes (og de semivirtuelle sociologiskforum.dk-brugeres) forståelse.
Derfor går mit indlæg på, hvordan "du" intuitivt/umiddelbart forstår "paradigme".
Det kunne jo være interessant at se, om vores "praktiske sanser" (intuitive opfattelser) er forskellige eller ens (altså et lille sociologisk eksperiment midt i det virtuelle felt).
Mvh. Kristian, der vil minde alle om, at alt er by.
Hej Kristian,
Ja - det bliver så ikke så intuitivt alligevel ;-)
Hvis du kigger på min definition af paradigme i ordbogen vil du se at jeg har udlagt to mulige måder at forstå paradigme-begrebet på. Den første som jeg ikke har kommenteret særlig meget er netop den vores forelæser benyttede - og det er hun absolut ikke den eneste, der gør. Det er alment anvendt begreb for teorier, der er nogenlunde ens indenfor alle videnskaber... Kuhn beskæftiger sig udelukkende naturvidenskaben, og især den `hårde` naturvidenskab... Paradigme-teorien har så at sige vokset sig større end teorien i udgangspunktet var... Det er der en række praktiske problemer ved - kan begrebet bare overføres til andre videnskaber? Svaret er ikke ligetil - se fx `Humanistisk Videnskabsteori` (red. Køppe og Collin) - hvor der vises en række problematiske sider ved dette... Resultatet i samfundsdebatten og for så vidt også den bredere offentlige debat er ikke videre reflekteret - begrebet pradigme bliver brugt løst som et sæt fælles briller at anskue verden igennem fx. marxistiske, funktionalistisk osv..
Mvh
Laust
Ja - det bliver så ikke så intuitivt alligevel ;-)
Hvis du kigger på min definition af paradigme i ordbogen vil du se at jeg har udlagt to mulige måder at forstå paradigme-begrebet på. Den første som jeg ikke har kommenteret særlig meget er netop den vores forelæser benyttede - og det er hun absolut ikke den eneste, der gør. Det er alment anvendt begreb for teorier, der er nogenlunde ens indenfor alle videnskaber... Kuhn beskæftiger sig udelukkende naturvidenskaben, og især den `hårde` naturvidenskab... Paradigme-teorien har så at sige vokset sig større end teorien i udgangspunktet var... Det er der en række praktiske problemer ved - kan begrebet bare overføres til andre videnskaber? Svaret er ikke ligetil - se fx `Humanistisk Videnskabsteori` (red. Køppe og Collin) - hvor der vises en række problematiske sider ved dette... Resultatet i samfundsdebatten og for så vidt også den bredere offentlige debat er ikke videre reflekteret - begrebet pradigme bliver brugt løst som et sæt fælles briller at anskue verden igennem fx. marxistiske, funktionalistisk osv..
Mvh
Laust
paradigme = færdselsregel
er dynamisk; - normalvidenskabens ukritiske holdning =>man forfiner den pågældene form for viden om naturen. derfor finder man andre mulige bedre teorier end den pågælgende, herfra træder paradigmets 4 hovedbestandele: symbolske - metafysiske forestillinger - værdier - eksemplarer.
er dynamisk; - normalvidenskabens ukritiske holdning =>man forfiner den pågældene form for viden om naturen. derfor finder man andre mulige bedre teorier end den pågælgende, herfra træder paradigmets 4 hovedbestandele: symbolske - metafysiske forestillinger - værdier - eksemplarer.
Ja, det er vel noget i den retning. Et paradigme kunne også beskrives som en konstellation af begreber, opfattelser og praktikker som et fællesskab deler, og som danner et bestemt syn på virkeligheden, der udgør grundlaget for måden fællesskabet organiserer sig selv (det er hvad jeg `intuitivt` forstår ved paradigmebegrebet, selvom ordene i definitionen ikke er mine, men Fritjof Capras ("The Web of Life", s.6)).
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension