At rejse: unges identitetsdannelse i det senmoderne samfund.
Hej.
Jeg er igang med at skrive en sociologisk projektopgave vedr. unges identitesdannelse i det senmoderne samfund, hvor udgangspunktet er rejser - hvad der gør at det unge individ har brug for at tage ud og rejse verdenen rundt i et såkaldt sabbatår, for at finde sig selv, finde ud af hvilke valg man skal træffe for at leve `optimalt` - og hvordan samfundets kriterier, normer og utallige valgmuligheder ligger pres på individet skaber en udlængsel for at finde fodfæste i et samfund under konstant forandring?
Altså: Hvad er det de unge rejser væk fra og hen imod?
Håber i kan hjælpe.
Mvh Cecilie :-)
Jeg er igang med at skrive en sociologisk projektopgave vedr. unges identitesdannelse i det senmoderne samfund, hvor udgangspunktet er rejser - hvad der gør at det unge individ har brug for at tage ud og rejse verdenen rundt i et såkaldt sabbatår, for at finde sig selv, finde ud af hvilke valg man skal træffe for at leve `optimalt` - og hvordan samfundets kriterier, normer og utallige valgmuligheder ligger pres på individet skaber en udlængsel for at finde fodfæste i et samfund under konstant forandring?
Altså: Hvad er det de unge rejser væk fra og hen imod?
Håber i kan hjælpe.
Mvh Cecilie :-)
Hej,
Jeg tænker, at det jo i det store hele er et empirisk spørgsmål. Kan du ikke opsøge rapporter (måske fra undervisningsminsteriet, hvis de findes), der beskriver den betydning sabbatår har for unge mennesker. Måske findes der interview af samme de samme personer før og efter, de tog af sted. Det vil jo give dig et indblik i, hvad sabbatåret gør for unge mennesker. Her kunne du jo så passende sammenligne med unge, der ikke tager et sabbatår for at se, om de ændrer sig markant anderledes over det år, de andre er på sabbatår. Du kunne fx interviewe nogle i en gymnasieklasse, eller fx nogle 3.g`er og nogle, der gik ud af 3.g sidste år. De to grupper kan du så sammenligne.
mvh Kristian
Jeg tænker, at det jo i det store hele er et empirisk spørgsmål. Kan du ikke opsøge rapporter (måske fra undervisningsminsteriet, hvis de findes), der beskriver den betydning sabbatår har for unge mennesker. Måske findes der interview af samme de samme personer før og efter, de tog af sted. Det vil jo give dig et indblik i, hvad sabbatåret gør for unge mennesker. Her kunne du jo så passende sammenligne med unge, der ikke tager et sabbatår for at se, om de ændrer sig markant anderledes over det år, de andre er på sabbatår. Du kunne fx interviewe nogle i en gymnasieklasse, eller fx nogle 3.g`er og nogle, der gik ud af 3.g sidste år. De to grupper kan du så sammenligne.
mvh Kristian
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension