Sociologiskforum.dk var aktivt fra 2004-2012, men eksisterer i dag kun som arkiv.

Angående frihed

Skrevet d. 22.02.2008 af Tommyboy2
Hej

Jeg har lige brug for at en udbygning af min teori, hvis den overhovedet kan udbygges (holder). I det her sammenhæng tænker jeg især på Rousseau og Foucault.

"Det gælder for ethvert barn, som skal tilpasse sig et given miljø ved påbud, at det vil modsætte sig med modhandlinger, for frihed byttes ikke til lydighed uden kamp. Det bunder i at mennesket fødes til frihed (altså fuldstændigt tilbøjeligt), hvorfor tvang altid vil være at opfatte som en uretfærdig handling, der nødvendigvis må udlignes med en tilsvarende retfærdig handling, fordi ????"

Nogle der kan hjælpe her?
Skrevet d. 23.02.2008 af Tommyboy
Lige en tilføjelse:

Man kan jo sige at tvang fører til dårlig moral, som derfor vil føre til endnu mere ulydighed inden for fællesskabet.

Men hvilken teorier skulle jeg mon benytte?
Skrevet d. 23.02.2008 af Sørland
Det er ikke en teori, men et pædagogisk program, som hviler på store postulater og uafklarede begreber. Som modsigelse til Rousseau kan du trække på Hobbes og som modtræk til Foucault kan du trække på f.eks.Freud.
Skrevet d. 23.02.2008 af Tommyboy
Måske er det påstande, men som tager udgangspunkt i min institution. Jeg er ikke i tvivl om min påstand, men må bare understøtte den en smule, for ikke at lyde fuldtændig vanvittig. jeg mener tvang fører til dårlig moral..og dårlig moral skader fællesskabet. jeg syntes Axel Honneth i "behovet for anerkendelse" bevæger sig i sammeretning, det er dog ikke så nemt lige at få samlet trådende.
Skrevet d. 24.02.2008 af Memomo
Skal lige høre sørland: hvad mener du med, at Freud er modsætning til Foucault? Er bare nysgerrig :)
Skrevet d. 24.02.2008 af Sørland
Freud mener at mennesket MÅ lade id`et båndlægges af overjeget. Det er kulturens byrde. Og dermed MÅ individets frihed begrænses. Men dette kan i videnskabens tidsalder ske på en reflekteret måde og samles i et aktivt jeg. Hs Foucault er overjeg-tanken repressiv.

Andre læser også

Sociologiskforum.dk benytter cookies til blandt andet statistik og marketing. Ved at benytte hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Okay