Angående frihed
Hej
Jeg har lige brug for at en udbygning af min teori, hvis den overhovedet kan udbygges (holder). I det her sammenhæng tænker jeg især på Rousseau og Foucault.
"Det gælder for ethvert barn, som skal tilpasse sig et given miljø ved påbud, at det vil modsætte sig med modhandlinger, for frihed byttes ikke til lydighed uden kamp. Det bunder i at mennesket fødes til frihed (altså fuldstændigt tilbøjeligt), hvorfor tvang altid vil være at opfatte som en uretfærdig handling, der nødvendigvis må udlignes med en tilsvarende retfærdig handling, fordi ????"
Nogle der kan hjælpe her?
Jeg har lige brug for at en udbygning af min teori, hvis den overhovedet kan udbygges (holder). I det her sammenhæng tænker jeg især på Rousseau og Foucault.
"Det gælder for ethvert barn, som skal tilpasse sig et given miljø ved påbud, at det vil modsætte sig med modhandlinger, for frihed byttes ikke til lydighed uden kamp. Det bunder i at mennesket fødes til frihed (altså fuldstændigt tilbøjeligt), hvorfor tvang altid vil være at opfatte som en uretfærdig handling, der nødvendigvis må udlignes med en tilsvarende retfærdig handling, fordi ????"
Nogle der kan hjælpe her?
Lige en tilføjelse:
Man kan jo sige at tvang fører til dårlig moral, som derfor vil føre til endnu mere ulydighed inden for fællesskabet.
Men hvilken teorier skulle jeg mon benytte?
Man kan jo sige at tvang fører til dårlig moral, som derfor vil føre til endnu mere ulydighed inden for fællesskabet.
Men hvilken teorier skulle jeg mon benytte?
Det er ikke en teori, men et pædagogisk program, som hviler på store postulater og uafklarede begreber. Som modsigelse til Rousseau kan du trække på Hobbes og som modtræk til Foucault kan du trække på f.eks.Freud.
Måske er det påstande, men som tager udgangspunkt i min institution. Jeg er ikke i tvivl om min påstand, men må bare understøtte den en smule, for ikke at lyde fuldtændig vanvittig. jeg mener tvang fører til dårlig moral..og dårlig moral skader fællesskabet. jeg syntes Axel Honneth i "behovet for anerkendelse" bevæger sig i sammeretning, det er dog ikke så nemt lige at få samlet trådende.
Skal lige høre sørland: hvad mener du med, at Freud er modsætning til Foucault? Er bare nysgerrig :)
Freud mener at mennesket MÅ lade id`et båndlægges af overjeget. Det er kulturens byrde. Og dermed MÅ individets frihed begrænses. Men dette kan i videnskabens tidsalder ske på en reflekteret måde og samles i et aktivt jeg. Hs Foucault er overjeg-tanken repressiv.
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension