Sociologiskforum.dk var aktivt fra 2004-2012, men eksisterer i dag kun som arkiv.
annonce

Happy Slapping

Skrevet d. 04.03.2006 af KristianKarlson
Hej,

Jeg har lige hørt om `Happy Slapping`, som er en form for social omgangsform, der er relativ ny dato - i hvert fald i Danmark (i England har de kendt til fænomenet det sidste stykke tid). Happy Slapping går ud på, at man overfalder en tilfældig (og derfor også uskyldig) person på gaden, dette ofte voldelige overfald optages med mobilen som en videofilm. Efter akten ser man så videoen, sender den videre, prøver at lave den bedste video, osv. Det skal her nævnes, at overfaldene til tider kan være ekstremt voldsomme, men somme tider er det "blot" en lille lussing. For en bred introduktion, se fx http://en.wikipedia.org/wiki/Happy_slapping .

Jeg kunne godt tænke mig en faglig debat om Happy Slapping, da det er "nyt" og måske viser nogle af de nyere samfundsmæssige tendenser. Jeg tænker fx, at man kunne diskutere æstetiseringen af vold, der sker i medierne, men i Happy Slapping-praksis omsættes til en konkret og sanselig socialitet, hvor der måske også er noget verdensflugt på spil (uden at ville forfladige fænomenet til "verdensflugt"). Man kunne også diskutere mobiltelefonen i et mere kønsorienteret perspektiv, hvor fx figurer som cyborgen (se fx http://www.stanford.edu/dept/HPS/Haraway/CyborgManifesto.html) eller drag kan inddrages. Endvidere kan man snakke om mere "reaktioner på overvågningssamfundet" (som et muligt tolkningsgrundlag). Og man kan blive ved...

Kunne være fedt med en debat ;). Og så må den gerne være faglig - jeg er på den måde ikke interesseret i, om man synes det er for langt ude, for sejt eller bare er ligeglad. Håber folk er klar på sådan en debat eller "snak" om Happy Slapping.

Mvh. Kristian
Skrevet d. 05.03.2006 af CHellersgaard
Hej Kristian

Det skriger jo umiddelbart patologiske anerkendelsesformer og protest uden retning som resultat af krænkelser i Honneths optik. Man kan selvfølgeligt tage fat i om det er anerkendelse eller respekt man søger for sin slapping, men pointen for Honneth bliver vel at slapperne mangler mulighed for anerkendelse i de traditionelle sfærer (her kunne vi have roden til din verdensflugt). Men meget af dette må vel også være et empirisk spørgsmål?

Christoph
Skrevet d. 05.03.2006 af KristianKarlson
Hej Christoph,

Jeg er lidt uenig i, at en anvendelse af Honneth ville være interessant. Han er lidt for altmodisch, når man anvender ham på et fænomen som Happy Slapping - jeg vil nemlig mene, at det netop ikke er moralske krænkelser, som dette her udspringer fra. Endvidere vil man med Honneth være for "oprindelses"-orienteret, og det er ikke altid frugtbart (= reduktionistisk), når man ser på nyere fænomener. Jeg tror simpelthen ikke på, for at sige det lige ud, at Happy Slapping har noget at gøre med en reaktion på moralske krænkelser. For det første er det ikke kun de folk, der står uden for arbejdsmarkedet (som vel er Honneths primære fokus), som bedriver Happy Slapping - det er altså ikke noget, der er reserveret til de socialt marginaliserede. Derimod tror jeg, at det er en kontingent udvikling, som har meget at gøre med urbanisering og medieficering (og dermed æstetiseringen) af det offentlige rum, måske koblet med en trang til selvrealisering gennem adrenalinpumpende aktiviteter. Der er på den måde noget ironisk, ja nærmest Camp, over Happy Slapping: Man penetrerer byens overflade gennem en voldelig handling, hvor man sætter sig i et andet forhold til den fremmede (i Simmelsk forstand), men penetrationen er ikke total, da den netop også optages på video, hvorfor man efter den voldelige handling igen og igen kan æstetisere handlingen gennem blikket og højst sandsynligt gennem et smagsfællesskab.

Angående spørgsmålet om, at det er et empirisk anliggende, så er jeg ikke helt sikker på, hvad du mener? Det er vel et empirisk spørgsmål for så vidt som, at man beskriver fænomenets facetter og sætter det i relation til andre lignende empiriske begivenheder.

Mvh. Kristian
Skrevet d. 05.03.2006 af Lars
Interessant emne. Jeg giver heller ikke meget for Honneths model (som forklaring på dette).

Jeg tror til gengæld at udsendelser som fx det amerikanske JackAss (der har utvivlsomt været nogle før dem og ligeså utvivlsomt været nogle efter) har skabt fænomenet. Her bliver ekstremt grove ting gjort til genstand for humor (og ja, det er mega-skægt - altså JackAss...) og jeg tror det er den idé der går igen i et fænomen som Happy Slapping (jeg undres over, hvad der Happy relaterer til). Happy Slapping får den kollektive forventningsstruktur (eller situationsdefinition) til at kollapse totalt og det i sig selv er der ofte noget ur-komisk ved; lidt ligesom gamle dages skjult kamera i tv....

Når det så er sagt, så synes jeg at Happy Slapping (forstår stadig ikke happy-aspektet) lyder som en ekstremt dårlig leg!

vh Lars
Skrevet d. 05.03.2006 af Lars
nå, så lige at wikipedia definitionen også nævner JackAss...
Skrevet d. 05.03.2006 af KristianKarlson
Hej Lars,

Jeg er meget enig i, at forventningsstrukturen får et "Happy Slap" (hehe). Den bliver i hvert fald udstillet på en ironisk måde, hvor relationen mellem form og indhold pludselig er pervers. Endvidere synes jeg, at din iagttagelse af et fænomen som JackAss, netop promoverer en æstetisering af volden som et "kick" (af en eller anden art). Jeg er næsten for enig, hehe ;). Det interessante i den sammenhæng - og det er måske det mest interessante i forbindelse med hele fænomenet - er, at det bliver optaget på video, så man se det igen og igen, gøre det til en "social markør" over for sine venner, og endda lægge det ud på internettet, hvor andre folk kan kigge og æstetisere voldshandlingen. Det er altså selve, hvad kan man kalde det, den videre (og dybt æstetiserede) formidlingsproces, som er interessant.

Noget af det mere uhyggelige er, at der i England (så vidt jeg har fået fat på) er sket dødsfald (faktisk "mord") på bekostning af Happy Slapping. Så bliver det pludselig meget film-agtigt (selvom det også hurtigt bliver utrolig "virkeligt"). Og fænomenet er i det hele taget filmagtigt. Vold er ikke noget man oplever in real life, men noget man ser i nyhederne og ikke mindst i en række film, - hvilket igen er interessant, da noget så konkret og sanseligt som vold, kun kan opfattes gennem æstetiserede og nærmest hyperreale kategorier (i Baudrillards forstand), som filmen og tv-mediet i det hele taget er en kraftig medproducent af. Nå, bare en lille sidepointe.

Mvh. Kristian
Skrevet d. 05.03.2006 af Lars
hmm - derudover tror jeg også at hele tingen med at optage ting på sin mobiltelefon tager ret meget overhånd for nogle mennesker. For noget tid siden læste jeg, at man er ved at udvikle nogle læ-skærme som at afskærme ulykkessteder fordi redningsfolkene simpelthen ikke kan være i fred for folk, der lige skal ha` deres egen udgave af ulykken på mobilen. Mon ikke det er lidt samme "hvis man kan, så lad os da gøre det" logik der driver folk til Happy Slapping (gad iøvrigt nok vide, hvor udbredt problemet er...). Altså lidt ligesom når gen-forskere konstant vil prøve mulighederne af alene med det formål at se hvor grænserne for selvsamme muligheder går.
Skrevet d. 05.03.2006 af KristianKarlson
Hej igen,

Jo - det er et glimrende eksempel - altså det med læskærme på ulykkessteder. Det har jeg også hørt om. Sådan et fænomen må vel placeres inden for samme tendens som Happy Slapping. Endvidere er der en anden empirisk parallel: Jeg har hørt om, at folk køber videokameraer for at tage ud til steder, hvor der ofte er ulykker, for så at stå der hele dagen og filme - hvis der så sker noget, så kan de sælge (?) det eller bare lægge det ud på nettet (se fx en side som ebaumsworld.com - der er videoer med ulykker, så det gør ondt). Det er en underlig udvikling, der måske har taget "overhånd" - i hvert fald for nogle mennesker - det vil jeg give dig helt ret i. Det afslører også nogle af de tendenser, som vi prøver at kortlægge i denne debat. Det kunne sørme være interessant med en opgave om fænomenet - måske skal vi opfordre de 2. års-studerende (på sociologi) til at skrive om det i kultursociologi (hvis det kan lade sig gøre) - hehe. Det ville i hvert fald være fedt med nogle konkrete iagttagelser.

/Kristian
Skrevet d. 05.03.2006 af Lars
Det at man optager det på video har vel som konsekvens, at det tager brodden af alvoren i det at slå et andet menneske.

Der sker en eller anden forskydning i retning af, at faktion (dvs. en, der får bank) bliver til fiktion (det kommer til at ligne en film). Dette har en dobbelt effekt fordi den, der ser optagelsen faktisk heller ikke kan vide, om der er tale om et set-up eller om det er "the real" (uden reference til Zizek)....

Skrevet d. 06.03.2006 af CHellersgaard
Hej Kristian og Lars

Når jeg skriver empirisk spørgsmål mener jeg (lidt i tråd med Honneth) at de krænkelser mod andre som de mere voldelige (morderiske) udagver af "happy slapping" må have nogen både strukturelle og æstetiske årsager og at disse (jf: Bourdieu) ikke er analytisk adskillelige. Det betyder også, at vi for at forstå happy slapping må ud og rode med "happy slappere" (selvom jeg her nok vil afstå fra deltager observation). Jeg ved ikke om happy slapping er et resultat af moralske krænklser (nok både og - den sag jeg hørte om fra England var i hvert fald med børn fra den klassiske (og konstant devaluerede) engelske arbejderklasse). Men jeg synes i høj grad Happy Slapping viser at anerkendelsesmulighederne er patologiske (det bliver i Zizêks optik for nemt at "enjoy your sympthom" eller i Bourdieu`s er vise feltet præget af nogle ret problematiske kapitalformer). Her synes jeg det spændende spørgsmål bliver, hvorfor Happy Slapping er fedt, hvordan bliver den form for risikotagning eller praksis meningsfuld? Det er det empiriske spørgsmål.

Christoph
Skrevet d. 06.03.2006 af Moberg65
Hejsa

Jeg tænker, at mennesker der udøver `happy slapping` er mennesker, der ikke føler sig elsket, anerkendt eller accepteret af deres familier og samfundet. De føler måske ikke, at de gør en forskel, de ved måske ikke hvad meníngen med deres liv er (men hvem ved det), eller hvad de vil med deres liv. De har måske ingen drømme, forhåbeninger og tro på, at de kan få et `meningsfuldt` liv med uddannelse, arbejde og familie. De er måske nogle af `de overflødige`, som Bauman taler om.

Hvis man aldrig er blevet behandlet med accept, respekt og anerkendelse, hvordan kan man så udvise dette overfor andre. De skyldige i det mord, der skete som en følge af en hel nats `happy slapping`, angrede (ifølge indslaget) ikke under retsagen, hvor de blev idømt lange fængselsstraffe.

Jeg tror, at fordi de er blevet behandlet umenneskeligt, så kan de selv opføre sig umenneskeligt overfor deres ofre.

En helt anden dimension af `happy slapping` er hvorvidt TV programmet station 2 skulle have vist dette indslag til inspiration
Skrevet d. 06.03.2006 af Moberg65
for andre

Moberg
Skrevet d. 17.03.2006 af Jakobkramer
Noget, som ikke er blevet diskuteret i denne tråd, er konsekvenserne i samfundet.

Der er indtil nu blevet set mest på, hvorfor happy slappere kan tænkes at handle som de gør (hvor jeg vil mene at anerkendelse i en eller anden form spiller ind. Med mindre man er psykopat, er der jo ingen, som vågner op en morgen og tænker "Nej ved du hvad? Jeg tror sørme, at jeg uden nogen grund og uden, at jeg får noget ud af det vil overtræde en af de stærkeste normer i samfundet og angribe en uskyldig". Pointen er, at hvis der blot var tale om at afreagere, ville der ikke være behov for at filme akten. Nu er der derimod mulighed for at opnå anerkendese, subkultursdistinktion, call it what you want).

Det kunne være interessant også at se på, hvordan samfundet vil reagere mod denne opførsel. Der er jo tale om et meget groft normbrud, som sår usikkerhed om selve den måde, vi omgås i samfundet. Hvis jeg ikke kan stole på, at min "nabo" i køen i Netto ikke smækker mig én i synet om 4 sekunder, hvordan kan jeg så stå i kø bag ham?

Min pointe er, at jeg vil tro, at samfundet netop (gennem lovgivning eller ved at udnytte den allerede eksisterende lovgivning "til grænsen") kan tænkes at ville statuere meget tydelige eksempler i de første sager, idet dette fænomen berører og udgør en trussel mod selve grundlaget for social sameksistens i det moderne samfund. Vi kan alle vælge at gå i en stor bue udenom grupper, som vi har lært kan udgøre en trussel, piger kan (vil nogle mene) søge at undgå at gå alene hjem efter en nat i byen, men hvis alle aktører pludselig er potentielle voldsmænd, vil samfundets sammenhold let kunne undermineres.
Skrevet d. 20.03.2006 af Lars
hej Jakob,

Jeg synes du har nogle interessante betragtninger og er enig med dig i, at happy slapping vel nærmest er det civiliserede samfunds antitese. Her kommer jeg til at tænke på Norbert Elias` betragtninger over den gensidige afhængighed (og Cas Wouters tanker om Mutually Expected Self-constraint) som væsentlige komponenter i civilisationsprocessen. Det er vel netop forventningen om denne Mutually Expected Self-constraint, der bliver en illusion; man kan faktisk ikke forvente, at folk begrænser deres impulse. Når Elias groft sagt forklarer civilisationsprocessen med interdependens, kunne man måske forklare happy slapping med fraværet af interdependens: den happy-slappende har ikke brug for den han happy-slapper (hans overlevelse afhænger i hvertfald ikke heraf) og derfor bliver han ligeglad med ham.

Her hopper kæden dog lidt af. For det er jo ikke en tilbagevenden til primitive voldsimpulser hvor A tæver B fordi B udgør en trussel for A`s fortsatte eksistens. Det er en tilsyneladende umotiveret (og æstetisk jf. tidligere ræsonnementer i denne tråd) handling og derfor er det måske ikke det samme som tidligere tiders u-civiliserede voldssamfund, men det låner så at sige denne udtryksform - omend der ikke er tale om den ovenfor anførte kausalitet i volden.

Dog synes jeg, at du overdriver når du siger, at alle aktører potentielt er voldsmænd; det ville i hvertfald være en klassisk "moral panic" at påstå den slags; der er indtil videre meget få tilfælde så vidt jeg ved?

venlig hilsen
Lars
Skrevet d. 20.03.2006 af Jakobkramer
Det tror jeg, du har ret i :-)

Andre læser også

annonce
Sociologiskforum.dk benytter cookies til blandt andet statistik og marketing. Ved at benytte hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Okay