Valg af teorier
Hej!
Jeg er ved at skrive eksamensopgave i SIS, 2. semester på lærerseminariet.
Min opgave handler om evaluering af fagligheden i folkeskolen. Hvordan man kan højne niveauet ud at skade kvaliteten af miljøet i de danske skoler.
Jeg har tænkt mig at bruge Habermas` teori om system og livsverden, måske Giddens samtidsdiagnose, og jeg vil meget gerne bede om et input hvis der er nogle som har en idé til hvordan man kan få disse teorier til at hænge sammen med opgaven? Eller måske har en anden teoretiker i ærmet?
Mvh Camilla/
Jeg er ved at skrive eksamensopgave i SIS, 2. semester på lærerseminariet.
Min opgave handler om evaluering af fagligheden i folkeskolen. Hvordan man kan højne niveauet ud at skade kvaliteten af miljøet i de danske skoler.
Jeg har tænkt mig at bruge Habermas` teori om system og livsverden, måske Giddens samtidsdiagnose, og jeg vil meget gerne bede om et input hvis der er nogle som har en idé til hvordan man kan få disse teorier til at hænge sammen med opgaven? Eller måske har en anden teoretiker i ærmet?
Mvh Camilla/
Hej Camilla
Hvis du skal skrive om evaluering, er det svært at komme udenom Peter Dahler-Larsen. Han har forfattet mange bøger om emnet. Bl.a. "Tendenser i evaluering", som netop forsøger at anskue evaluering ud fra en sociologisk optik.
Mvh Jacob
Hvis du skal skrive om evaluering, er det svært at komme udenom Peter Dahler-Larsen. Han har forfattet mange bøger om emnet. Bl.a. "Tendenser i evaluering", som netop forsøger at anskue evaluering ud fra en sociologisk optik.
Mvh Jacob
Hej Jacob
Ja ham har vi også læst noget af for nylig, men han beskæftiger sig vel mere med forskellige typer af evaluering? Jeg vil gerne lægge vægten på fagligheden, men jeg vil da helt klart se om jeg kan bruge nogle af hans tekster.
Tak for det!
Mvh Camilla
Ja ham har vi også læst noget af for nylig, men han beskæftiger sig vel mere med forskellige typer af evaluering? Jeg vil gerne lægge vægten på fagligheden, men jeg vil da helt klart se om jeg kan bruge nogle af hans tekster.
Tak for det!
Mvh Camilla
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension