MUS-/TUS-samtale vs. semistruktureret interview
Jeg er skoleleder og i gang med en kulturanalyse på et PD-modul. Jeg mangler meget nogle betragtninger omkring, hvorledes kan definere MUS- og TUS-samtaler. Altså er det samtaler? Er det semistrukturerede interviews, eller noget helt tredje? Knudsen (1985) definerer begrebet interview ved at afgrænse det fra samtale og forhør (Emil Kruuse, Kvalitative forskningsmetoder, 6. udg., s. 139). Vil jeg så få tæsk for at betegne en MUS-[i]samtale[/i] som et semistruktureret [i]interview[/i]. Vh. Lars B. S.
Hej
Er PD pædagogisk diplomuddannelse?
Jeg tror du evt. kunne lave en diskursanalyse for at dreje problemstillingen ind på analysen og diskussionen af dise begreber, som vel ikke er faste, men i høj grad genstand for fortolkning og politik ude i de enkelte erhvervsenheder?
Spændende emne i øvrigt !
:)
Er PD pædagogisk diplomuddannelse?
Jeg tror du evt. kunne lave en diskursanalyse for at dreje problemstillingen ind på analysen og diskussionen af dise begreber, som vel ikke er faste, men i høj grad genstand for fortolkning og politik ude i de enkelte erhvervsenheder?
Spændende emne i øvrigt !
:)
Hej Anne
Tak for dit svar :-) Det er noget så kedeligt som en PD i skoleledelse, jeg er ved at afslutte (eller mere korrekt, skulle forestille at være ved at afslutte). Ideen med diskursanalysen er fornem, men med en uge til deadline kan jeg ikke nå at lave alverden om. Samtidig er analysen af MUS- og TUS-samtaler også kun en forholdsvis lille del af den samlede kulturanalyse. Jeg har brugt dit svar til at læse om "flydende betegnere", "essentially contested concepts" osv. Det hjælper meget, men det grundlæggende "problem" omkring MUS- og TUS-samtaler, vender jeg nok tilbage til en skønne dag. Ved Søren Frimann Trads har spændende udgivelser bag sig i den kontekst... :-)
Tak for dit svar :-) Det er noget så kedeligt som en PD i skoleledelse, jeg er ved at afslutte (eller mere korrekt, skulle forestille at være ved at afslutte). Ideen med diskursanalysen er fornem, men med en uge til deadline kan jeg ikke nå at lave alverden om. Samtidig er analysen af MUS- og TUS-samtaler også kun en forholdsvis lille del af den samlede kulturanalyse. Jeg har brugt dit svar til at læse om "flydende betegnere", "essentially contested concepts" osv. Det hjælper meget, men det grundlæggende "problem" omkring MUS- og TUS-samtaler, vender jeg nok tilbage til en skønne dag. Ved Søren Frimann Trads har spændende udgivelser bag sig i den kontekst... :-)
Jeg synes ikke skoleledelse lyder kedeligt, ej heller ligegyldigt :)
Hvad er det for definitioner du søger, det lyder som en forklarende definition?
Kunne du anlægge en formålstjenelig definition, måske letter det lidt, og så kan du senere hen have et mere udforskende ellerforklarende perspektiv inde over, evt en opgave for sig?
Hvad er i øvrigt TUS samtaler?
Hvad er det for definitioner du søger, det lyder som en forklarende definition?
Kunne du anlægge en formålstjenelig definition, måske letter det lidt, og så kan du senere hen have et mere udforskende ellerforklarende perspektiv inde over, evt en opgave for sig?
Hvad er i øvrigt TUS samtaler?
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension