magt
skriver opgave om den struktur, der bliver anvendt til børn med særlige behov. Jeg mener der i strukturen ofte finder en usynlig magt sted, kan man bruge bourdieus "symbolsk vold" til at forklare dette? Eller har andre et bud?
Hej Solfred,
Det lyder rigtigt spændende. Er det mulig du kan uddybe lidt mere? "usynlig" magt?? Magt er jo mange ting indenfor det pædagogiske felt. [i]Alle pædagoger er magtudøvere[/i], spørgsmålet er jo så bare, hvilken magtform/type den pædagogiske tilgang man arbejde med. Hvilket igen måske kan afspejles i den person man er (privat), altså udover, at være den professionelle.
Altså, der er altid magt i det pædagogiske arbejde, både synlig og usynlig. Om Bourdieus symbolske vold kan anvendes til at belyse dette yderligere, hmmm... umiddelbart ser jeg ikke sammenhængen, men måske andre kan? Hvis vi da taler usynlig magt, da symbolsk vold kan være magtform i form af dominans. Jeg vil mene der er bedre og væsentligt mere konkrete tilgange/optikker/definitioner til/af magt i det pædagogiske arbejde. I dit tilfælde fx. [i]Den strukturelle magt.[/i] og der er flere.
Kan finde det frem, hvis du tror du kan bruge det, jeg er lidt i tidsnød lige her i aften :)
mvh.
Lotte
Det lyder rigtigt spændende. Er det mulig du kan uddybe lidt mere? "usynlig" magt?? Magt er jo mange ting indenfor det pædagogiske felt. [i]Alle pædagoger er magtudøvere[/i], spørgsmålet er jo så bare, hvilken magtform/type den pædagogiske tilgang man arbejde med. Hvilket igen måske kan afspejles i den person man er (privat), altså udover, at være den professionelle.
Altså, der er altid magt i det pædagogiske arbejde, både synlig og usynlig. Om Bourdieus symbolske vold kan anvendes til at belyse dette yderligere, hmmm... umiddelbart ser jeg ikke sammenhængen, men måske andre kan? Hvis vi da taler usynlig magt, da symbolsk vold kan være magtform i form af dominans. Jeg vil mene der er bedre og væsentligt mere konkrete tilgange/optikker/definitioner til/af magt i det pædagogiske arbejde. I dit tilfælde fx. [i]Den strukturelle magt.[/i] og der er flere.
Kan finde det frem, hvis du tror du kan bruge det, jeg er lidt i tidsnød lige her i aften :)
mvh.
Lotte
Hej
Jeg vil rigtig gerne se hvad du har.
Jeg tænker magt , forstået på den måde pædagoger nogle gange taler ned til børnene på, og ligesom via struktur styrer børnene med et hav af regler .
Jeg vil rigtig gerne se hvad du har.
Jeg tænker magt , forstået på den måde pædagoger nogle gange taler ned til børnene på, og ligesom via struktur styrer børnene med et hav af regler .
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension