Kvalitativ indholdsanalyse & Bourdieu
Jeg er i gang med en opgave på min overbygning. Jeg vil foretage en kvalitativ indholdsanalyse af et blad igennem en årrække, (som bliver udgivet af en religiøs gruppe) og undersøge hvordan religionen italesættes. Jeg er nu kommet i tvivl om nogle ting, da jeg aldrig har lavet en sådan. Jeg har tænkt på at inddrage nogle begreber fra Bourdieu (blandt andet felt & kapital), som jeg kan bruge som analyseredskaber.
Nu er han jo selv kendt for sine feltanalyser, og jeg er i tvivl om han overhovedet kan bruges til et sådant formål.
Jeg håber, at der er hjælp at hente.
Nu er han jo selv kendt for sine feltanalyser, og jeg er i tvivl om han overhovedet kan bruges til et sådant formål.
Jeg håber, at der er hjælp at hente.
[q=FrøkenM]
Jeg har tænkt på at inddrage nogle begreber fra Bourdieu (blandt andet felt & kapital), som jeg kan bruge som analyseredskaber.
Nu er han jo selv kendt for sine feltanalyser, og jeg er i tvivl om han overhovedet kan bruges til et sådant formål.
[/q]
Det ville jeg anse som værende helt uproblematisk :) Det er rigtigt, at du formentlig ikke får et indgående kendskab til feltet ved at læse de omtalte blade, men derfor kan du jo godt lade dig teoretisk inspirere af Bourdieus pointer om, hvordan et felt fungerer.. (Som jeg ser det i hvert fald)..
Jeg har tænkt på at inddrage nogle begreber fra Bourdieu (blandt andet felt & kapital), som jeg kan bruge som analyseredskaber.
Nu er han jo selv kendt for sine feltanalyser, og jeg er i tvivl om han overhovedet kan bruges til et sådant formål.
[/q]
Det ville jeg anse som værende helt uproblematisk :) Det er rigtigt, at du formentlig ikke får et indgående kendskab til feltet ved at læse de omtalte blade, men derfor kan du jo godt lade dig teoretisk inspirere af Bourdieus pointer om, hvordan et felt fungerer.. (Som jeg ser det i hvert fald)..
Tak for svaret, Lars.
Jeg havde tænkt, at jeg ville kombinere begreberne med et minoritetsperspektiv, da gruppen både er en minoritet i forhold til muslimer generelt i DK (det er en muslimsk gruppe, der ikke bliver anerkendt af andre muslimer) og i forhold til den danske majoritetsbefolkning. Derfor synes jeg, at det kunne være interessant at se på, hvilken position de har i de respektive felter (og hvilke kapitalformer, der sættes i spil) og hvordan det påvirker måden hvorpå, de sætter religionen i tale.
Giver det nogen mening, eller er det lidt for "kreativt"?
Jeg havde tænkt, at jeg ville kombinere begreberne med et minoritetsperspektiv, da gruppen både er en minoritet i forhold til muslimer generelt i DK (det er en muslimsk gruppe, der ikke bliver anerkendt af andre muslimer) og i forhold til den danske majoritetsbefolkning. Derfor synes jeg, at det kunne være interessant at se på, hvilken position de har i de respektive felter (og hvilke kapitalformer, der sættes i spil) og hvordan det påvirker måden hvorpå, de sætter religionen i tale.
Giver det nogen mening, eller er det lidt for "kreativt"?
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension