Kritik af Giddens vhj.Bourdieu..Kan man det ?
Hej
Vi er en gruppe idrætdspædagoger der skriver Bachelor om begrebet handlekompetence.
Problem. Formuleringen er " kan man styrke børns handlekompetence vhj. af idræt og leg "
handlekompetence forstår vi som beskrevet hos Birger Peitersen, Helle Rønholt."idrætsundervisning, en grundbog i idrætsdidaktik" Består af kropslige , sociale, idrætslige, personligekompetencer. Og har handlekompetence som et dannelsideal.
her vil vi bruge Giddens beskrivelse af vilkårene for individet i det " senmoderne" men vi ville gerne dunke Giddens i hans syn på aktørens muligheder for at påvirke samfundet med Bourdiues habitus begreb. Altså vi søger nogle " guldkorn " hos Bordieu der knalder Giddens på plads, forstå mig ret.
mvh Martin
Vi er en gruppe idrætdspædagoger der skriver Bachelor om begrebet handlekompetence.
Problem. Formuleringen er " kan man styrke børns handlekompetence vhj. af idræt og leg "
handlekompetence forstår vi som beskrevet hos Birger Peitersen, Helle Rønholt."idrætsundervisning, en grundbog i idrætsdidaktik" Består af kropslige , sociale, idrætslige, personligekompetencer. Og har handlekompetence som et dannelsideal.
her vil vi bruge Giddens beskrivelse af vilkårene for individet i det " senmoderne" men vi ville gerne dunke Giddens i hans syn på aktørens muligheder for at påvirke samfundet med Bourdiues habitus begreb. Altså vi søger nogle " guldkorn " hos Bordieu der knalder Giddens på plads, forstå mig ret.
mvh Martin
hej.
Lyder som et interessant projekt. Det vil jeg sagtens mene, at I kan. Det er et jo det klassiske problem om aktør/struktur forholdet og både Giddens og Bourdieu forsøger at sammenkoble aktør-strukturproblematikken. Giddens i sin strukturationsteori og Bourdieu i sit habitusbegreb.
Håber det hjalp Jer.
Held & lykke!
Lyder som et interessant projekt. Det vil jeg sagtens mene, at I kan. Det er et jo det klassiske problem om aktør/struktur forholdet og både Giddens og Bourdieu forsøger at sammenkoble aktør-strukturproblematikken. Giddens i sin strukturationsteori og Bourdieu i sit habitusbegreb.
Håber det hjalp Jer.
Held & lykke!
Hej KimS
Tak for hjælpen. Det er også hvad vi er kommet frem til i gruppen. Nogle gange kniber det bare med at stole på hvad man selv er nået frem til efter at læst sig helt skeløjet i deres teorier. det skal lige som igennem ens indre filter og matrialisere sig i ens egen formulering. Vi vil ligeså fokusere på Bourdieus emperi i modsætning til Giddens teori, det er jo noget vi pædagoger kan lide. Altså " learning by doing".
Mvh Martin
Tak for hjælpen. Det er også hvad vi er kommet frem til i gruppen. Nogle gange kniber det bare med at stole på hvad man selv er nået frem til efter at læst sig helt skeløjet i deres teorier. det skal lige som igennem ens indre filter og matrialisere sig i ens egen formulering. Vi vil ligeså fokusere på Bourdieus emperi i modsætning til Giddens teori, det er jo noget vi pædagoger kan lide. Altså " learning by doing".
Mvh Martin
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension