Sociologiskforum.dk var aktivt fra 2004-2012, men eksisterer i dag kun som arkiv.
annonce

Konstruktivisme og sundheds-tv for unge

Skrevet d. 06.04.2009 af Bopersson
Min bacheloropgave på SUHRS Sundhedskommunikation omhandler sundheds-tv for unge. Jeg har interviewet 2 grupper unge, været i praktik på DR og derefter udviklet et koncept til deres net-tv. Nu er jeg kommet i tvivl om, hvilken videnskabsteoretiske indgangsvinkel der passer bedst. Oprindeligt så jeg projektet, som rodfæstet i en overordnet konstruktivistisk tankegang: Gennem fortolkning af kvalitative interviews med de unge, andre undersøgelser af deres medievaner og min egen erfaring fra DR, faciliterer jeg de unges læring gennem form, medie og indhold.

Jeg tilslutter mig, at de unges virkelighed altid er deres fortolkning, at deres verden er deres forestilling om verdenen og, at de unge i sidste ende selv er ansvarlig for egen læring. Det er så min opgave at bidrage positivt til denne proces.

Det gør jeg ved så ved at acceptere deres handle - og tankemønstre i det moderne informationssamfund og derefter ryste deres nuværende skemaer via provokativt og tankvækkende net-tv.

Nu er jeg blevet i tvivl om det giver mening at bruge konstruktivismen som den røde linie? Og i så fald hvilken gren – Social konstruktivismen, som Vygotsky (Fordi jeg forholder mig indgående til de samfundsmæssige strukturer de unge er en del af) eller den mere kognitive konstruktivisme som Piaget? (Fordi jeg mener, at de unges viden bygger på deres individuelle skemaer)

Eller er der andre teoretikere der er mere oplagt, til at ”forsvare” min måde at tænke ungdomstv på?

Håber der er nogle kloge hoveder der kan oplyse mit efterhånden forvirrede sind.

Og for resten tak for et fantastisk forum – tænk at der er så mange begavede mennesker, man ikke kender..

Aller venligst

Bo

Andre læser også

annonce
Sociologiskforum.dk benytter cookies til blandt andet statistik og marketing. Ved at benytte hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Okay