Sociologiskforum.dk var aktivt fra 2004-2012, men eksisterer i dag kun som arkiv.

Habermas

Skrevet d. 08.01.2008 af Pædagogstuderende
Jeg er ved at skrive et bachelorprojekt hvor jeg inddrager Habermas` teori om system og livsverden.Vil høre om der er en der kan hjælpe med dette. Han snakker om systemets kolonisering af liveverdenen. han mener dog ikke at en genforening er løsningen, men hvad er så løsningen?
Skrevet d. 09.01.2008 af Sørland
Genforening? Systemet er ganske vist historisk udskilt fra livsverdenen, men det er svært at forestille sig en re-integration. Det skulle i så fald være et utopisk hippie-samfund.
Habermas "løsning" må vel siges at være et deliberativt demokrati, med respekt for livsverdenens autonomi.
Skrevet d. 09.01.2008 af Pædagogstuderende
Måske var genforening heller ikke det rette ord at bruge. Men når der er tale om mennesker der er udstødte af systemet, er det fordi der er opstået disse patologier der medføre meningstab, svækket identitet og manglende solidaritet. Kan man så sige at det er kommunikation der skal til for at styrke disse tab?
Skrevet d. 09.01.2008 af KristianKarlson
Hej,

Kommunikationen er hos Habermas midlet til det gode. Det er ikke en kur. Når du har fokus på en social eksklusionsmekanisme, så kan med Habermas spørge: Er der plads i samfundet til at man kan kommunikere og fortælle om disse problemer. Er der samtidig legitime procedurer, hvormed man politisk eller socialt kan hjælpe de nødstedte. Om der sker noget, er i sidste instans et spørgsmål om politisk vilje og interesse. For Habermas er det således centralt, at demokratiet evner at kommunikere om disse problemer. Det er jo forudsætningen for, at det overhovedet kan lade sig gøre. Sådan ser jeg det i hvert fald. Andre kanaler, der ligger uden for de repræsentative demokrati, er fx sociale bevægelser/frivillige foreninger, hvor kritik kan formuleres og den sociale integration varetages.

vh Kristian
Skrevet d. 10.01.2008 af Sørland
Kristian har fat i det væsentlige. Det skal bare tilføjes, at der med denne diskussion er e risiko for at misforstå systembegrebet. Social udstødelse betyder jo ikke, at man mister statsborgerskab eller står udenfor pengeøkonomien. En socialt udstødt person i fængsel eller på en lukket institution er i højeste grad underlagt systemet. Et begreb som patologier passer desuden bedre på Durkheims samfundssyn end på Habermas. Manglende solidaritet er udtryk for en svækket social integration, som kan være affødt af, at livsverdenen er under pres fra systemet. Der behøves ikke en gang dramatiske eksempler. Det krydspres, som mange føler mellem hjem, arbejde og det offentlige kan føre til at man reagerer defensivt-egoistisk. Dermed bryder man de personlige solidaritetsforhold og bekræfter de formelle administrative og økoomiske systemer som bindeled i samfundet. Men solidaritet er ikke kun knyttet til livsverdenen, men kan også komme til udtryk i systemet form af et bureaukratisk velfærdsapparat. Det kan virke tungt og upersonligt, men det kan også yde en effektiv hjælp for folk som er i nød.
Skrevet d. 10.01.2008 af Timian
Hvis du mangler eksempler er "Stigma" af Erving Goffmann fuld af dem.
Skrevet d. 10.01.2008 af Pædagogstuderende
Tak til jer alle for svar, noget af det fangede jeg. I forhold til mit emne er spørgsmålet, hvordan "socialarbejderen" kan støtte "klienten" i udviklingen af ressourcer i livsverdenen for at være rustet til systemets kolonisering, jeg bruger ikke Goffmann, men Habermas.

Andre læser også

Sociologiskforum.dk benytter cookies til blandt andet statistik og marketing. Ved at benytte hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Okay