habermas i en demokratisk dannelse
Jeg sidder og er ved at skrive en opgave hvor jeg anvender habermas i forhold til demokraati i soociale bevægelse og er nu stødt på et problem i forhold til min teoretiske overvejelser, og tænkte om jeg mon herinde kunne få nogle henvisninger til hvor jeg eventuelt kunne finde svar på følgende spørgsmål.
Giver Habermas noget bud på, hvordan borger dannes til at indgå i den borgerlige offentlighed? I det tidlige hovedværk kan vi finde et slags svar: kaffeselskaber, som er en nødvendig (nok ikke: tilstrækkelig) betingelse for, etableringen af den borgerlige offentlighed. Glemmer den sene Habermas dannelsesaspektet?
hilsen LBH
Giver Habermas noget bud på, hvordan borger dannes til at indgå i den borgerlige offentlighed? I det tidlige hovedværk kan vi finde et slags svar: kaffeselskaber, som er en nødvendig (nok ikke: tilstrækkelig) betingelse for, etableringen af den borgerlige offentlighed. Glemmer den sene Habermas dannelsesaspektet?
hilsen LBH
Deliberativt demokrati bygger ikke på kaffesnak - men kan bygge på deriøse cafediskussioner. Dannelsesprocessen er baseret på en dialogisk indstillng: at argumentere sagligt og lytte åbent - og være villig til at blive overbevist af modparten.
hej søland
jeg bevidst om at teorien om det deliberative demokrati, ikke er en tilfældig kaffe diskution.
Ikke deto mindre refferere habermas jo netop til 1800 tallet kaffebarer i borgelig offentlighed, min undren og mit spørgsmål er måske lidt vagt formuleret så jeg prøver igen ganske kort.den dannelsesprocess som du referere til kræver jo på et eller andet nivue at man er i stand til komunikativt at indgå i en dialog, jeg har blot overejet om hvor vidt habbermas i hans sene teori, har beskrevet hvorledes man rent faktisk bliver dannede til at indgå i det du kalder en dialogisk indstilling, for dermed at indgå aktivt i den borgerlige offentlig,og opnå et aktivt medborgerskab.Jeg ved egentlig ikke om det var mere præcis formuleret. Lbh
jeg bevidst om at teorien om det deliberative demokrati, ikke er en tilfældig kaffe diskution.
Ikke deto mindre refferere habermas jo netop til 1800 tallet kaffebarer i borgelig offentlighed, min undren og mit spørgsmål er måske lidt vagt formuleret så jeg prøver igen ganske kort.den dannelsesprocess som du referere til kræver jo på et eller andet nivue at man er i stand til komunikativt at indgå i en dialog, jeg har blot overejet om hvor vidt habbermas i hans sene teori, har beskrevet hvorledes man rent faktisk bliver dannede til at indgå i det du kalder en dialogisk indstilling, for dermed at indgå aktivt i den borgerlige offentlig,og opnå et aktivt medborgerskab.Jeg ved egentlig ikke om det var mere præcis formuleret. Lbh
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension