Foucault
Sidder og kæmper med min opgave i pd modul videnskabsteori og pædagogik.
Opgaven omhandler en ung udviklingshæmmet mand med yderst destruktiv adfærd.
Min problemformulering er følgende: Hvordan kan man blive klogere på pædagogernes relation tl beboeren, ved at inddrage Foucaults magt/viden perspektiv?
Jeg har lavet interview med kollegaer omkring hvordan de selv italesætter deres egen praksis og der igennem deres omsorg for beboeren.
Jeg sidder nu og bøvler med at definere Foucaults magtanalyser biomagt og mikro magt.
Nogle der har nogen gode input, gerne hurtig hurtig hurtig skal aflevere opgaven tirsdag :-)
Opgaven omhandler en ung udviklingshæmmet mand med yderst destruktiv adfærd.
Min problemformulering er følgende: Hvordan kan man blive klogere på pædagogernes relation tl beboeren, ved at inddrage Foucaults magt/viden perspektiv?
Jeg har lavet interview med kollegaer omkring hvordan de selv italesætter deres egen praksis og der igennem deres omsorg for beboeren.
Jeg sidder nu og bøvler med at definere Foucaults magtanalyser biomagt og mikro magt.
Nogle der har nogen gode input, gerne hurtig hurtig hurtig skal aflevere opgaven tirsdag :-)
Hmmm kender ikke så meget til de magtanalyser du beskriver...men har selv arbejdet med Foucaults selvteknologier og magtteknologier. Det er beskrevet i forskellige dokumenter (på engelsk) og lidt i Foucaults "seksualitetens historie". (Men det er nok de engelske dokumenter der skal bruge)...kan findes på nettet (en af artiklerne hedder "artiklen "Technologies of the Self"). Men som sagt kender jeg ikke lige til de begreber du beskriver.
Og når det så er sagt, så ved jeg godt hvad mikro magt er...der var jeg lige for hurtig. Det er jo her Foucault taler om en diskursiv forbindelse mellem magt og viden (altså at magt er viden)
Hej Tommy
Tak for svaret dit :-)
Jeg har en lidt anden vinkel på min opgave hvor jeg bl.a. skriver om at omsorg ifølge Foucault er lig med magt. Og det at han ser pædagoger som dommere, han maner vi går normalitetens ærinde og det er her biomagten kommer ind for mig. Fordi biomagten er samfundet, kommunen osv, derpålægger institutionen de beboere vi skal have til at bo i bofællesskabet uden at de har taget højde for om beboerne magter at bo alene i egen lejlighed. For det kan jo godt være at de har en levealder på 20 år, men hvis de rent udviklings mæssigt befinder sig på 2 års niveau, så kan det være yderst problematisk at bo i egen lejlighed. Mikromagten forstår jeg ved den magt vi pædagoger har i det daglige arbejde med beboerne, da det er os der definerer og klasseficerer beboernes behov, da de ofte ikke selv formår at italesætte deres behov
Tak for svaret dit :-)
Jeg har en lidt anden vinkel på min opgave hvor jeg bl.a. skriver om at omsorg ifølge Foucault er lig med magt. Og det at han ser pædagoger som dommere, han maner vi går normalitetens ærinde og det er her biomagten kommer ind for mig. Fordi biomagten er samfundet, kommunen osv, derpålægger institutionen de beboere vi skal have til at bo i bofællesskabet uden at de har taget højde for om beboerne magter at bo alene i egen lejlighed. For det kan jo godt være at de har en levealder på 20 år, men hvis de rent udviklings mæssigt befinder sig på 2 års niveau, så kan det være yderst problematisk at bo i egen lejlighed. Mikromagten forstår jeg ved den magt vi pædagoger har i det daglige arbejde med beboerne, da det er os der definerer og klasseficerer beboernes behov, da de ofte ikke selv formår at italesætte deres behov
De forskellige typer af magt (herunder f.eks. biomagt) hos Foucault er beskrevet og diskuteret i Hindess "Discourses of Power" - hvis du kan nå at få fat i den. Ellers kan du også læse tekstsamlingen "Power / Knowledge" (interviews, artikler og foredrag), hvor mange af de relevante tekster omkring magt er samlet.
Casper
Casper
Har du selv valgt den problemformulering?
Hvad menes med at `blive klogere` ved antagelsen af Foucaults perspektiv ? Da det skal være oplæg til videnskabsteori, er der vist gemt nogle specielle epistemologiske præmisser i spørgsmålet.
Hvad menes med at `blive klogere` ved antagelsen af Foucaults perspektiv ? Da det skal være oplæg til videnskabsteori, er der vist gemt nogle specielle epistemologiske præmisser i spørgsmålet.
Hej Sørland!
Ja jeg har selv valgt denne problemformulering.
Det at blive klogere er nok mere set udfra pædagogens perspektiv da det jo er mit fagområde.
Hvad mener du med der er gemt nogle specielle epistemologiske præmisser i spørgsmålet. Hmm ja lyder nok lidt fatsvag men er jo temmelig grøn indenfor videnskabs teori er jo indenfor psykologien mit interessefelt er
Ja jeg har selv valgt denne problemformulering.
Det at blive klogere er nok mere set udfra pædagogens perspektiv da det jo er mit fagområde.
Hvad mener du med der er gemt nogle specielle epistemologiske præmisser i spørgsmålet. Hmm ja lyder nok lidt fatsvag men er jo temmelig grøn indenfor videnskabs teori er jo indenfor psykologien mit interessefelt er
Hej Radil
Undskyld den sene tilbagemelding nåede ikke at få fat på det anbefalede fra dig inden aflevering, men når det inden jeg skal forsvare opgaven torsdag.
Sååå tak for hjælpen.
Undskyld den sene tilbagemelding nåede ikke at få fat på det anbefalede fra dig inden aflevering, men når det inden jeg skal forsvare opgaven torsdag.
Sååå tak for hjælpen.
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension