Edward Said - Orientalisme
I 1978 udgav Edward W. Said bogen ”Orientalism”, som siden har været vidt debatteret og har haft stor indflydelse på manges syn på, hvordan vesten agere i forhold til orienten. Bogen er skrevet i perioden 1975-1976, mens Said var stipendiat ved Centret for videregående studier inden for adfærdsvidenskab på Stanford-universitetet. I bogen fremsætter Said sin teori om vestens forestillinger om Orienten. I denne gennemgår Said udførligt vestens historiske udvikling i forhold til orienten. Said fremlægger begrebet ”Orientalisme”, som en vestlig eller europæisk opfindelse. Dette bygger han på de historiske bånd mellem de europæiske lande og Orienten, som han selv udtrykker det:
”Orienten er ikke kun Europas nabo, men har også en fortid som Europas største, rigeste og ældste kolonier, rummer kilden til dens civilisationer og sprog, er dens kulturelle rival og et af de mest fundamentale og hyppigt forekommende billeder af andetheden.”( Said 2002, p. 27)
Orientalismen er i følge Said frembragt, af en række studier fra vestens side, der så har frembragt en række forestillinger, om Orienten. Det er disse forestillinger eller måske fordomme, der ifølge Said er med til, at opbygge et forvrænget verdensbillede af Orienten, da det placerer den vestlige verden over Orienten, og ikke på lige linie. Orientalismen er altså med til, at fastholde Orienten i en underlegen position overfor Vesten og ses af Said som en metode til, at dominere omstrukturere og få magt over Orienten.
”Orienten er ikke kun Europas nabo, men har også en fortid som Europas største, rigeste og ældste kolonier, rummer kilden til dens civilisationer og sprog, er dens kulturelle rival og et af de mest fundamentale og hyppigt forekommende billeder af andetheden.”( Said 2002, p. 27)
Orientalismen er i følge Said frembragt, af en række studier fra vestens side, der så har frembragt en række forestillinger, om Orienten. Det er disse forestillinger eller måske fordomme, der ifølge Said er med til, at opbygge et forvrænget verdensbillede af Orienten, da det placerer den vestlige verden over Orienten, og ikke på lige linie. Orientalismen er altså med til, at fastholde Orienten i en underlegen position overfor Vesten og ses af Said som en metode til, at dominere omstrukturere og få magt over Orienten.
skulle dette indlæg ikke have været tilføjet ordbogen i stedet for ;-)
Jo, indlægget er fejlplacret :-)
Burde det ikke også være med io beskrivelsen at han ignorerer store dele af orientalismens historie og kommer med decideret forkerte påstande i hans bog i et forsøg på at underbygge sin påstand? Desværre har Said det med at blive præsenteret fuldstændigt ukritisk af mange undervisere.
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension