Bourdieu og sygepleje
Hej hej!
Jeg er sygeplejestuderende og skal til mundlig eksamen på Fredag... Jeg har skrevet opgave om AMI patienten og rehabilitering. I dette benytter jeg Orems egenomsorgsteori og Lazarus´ mestrings model. Som parallel dertil vil jeg knytte Bourdieu og habitus begrebet. I denne forbindelse vil jeg beskæftige mig med livsstilændringer efter en blodprop i hjertet.. Rygestop, ændre madvaner, mere motion etc... Men ifølge Bourdieu er det overhovedet muligt at ændre livsstil i henhold til hans habitus begreb? Mener han ikke at det næsten er umuligt at ændre habitus, men gælder det også hvad angår livsstilsændringer? Ændre holdning til sundere livsstil..?
Puha jeg er lidt forvirret omkring det her.. Evt nogle gode ideer til gode bøger/netsider hvor man kan finde info om Bourdieu og sygepleje/livsstilændinger kan også hjælpe!
På forhånd tusind tak!
Jeg er sygeplejestuderende og skal til mundlig eksamen på Fredag... Jeg har skrevet opgave om AMI patienten og rehabilitering. I dette benytter jeg Orems egenomsorgsteori og Lazarus´ mestrings model. Som parallel dertil vil jeg knytte Bourdieu og habitus begrebet. I denne forbindelse vil jeg beskæftige mig med livsstilændringer efter en blodprop i hjertet.. Rygestop, ændre madvaner, mere motion etc... Men ifølge Bourdieu er det overhovedet muligt at ændre livsstil i henhold til hans habitus begreb? Mener han ikke at det næsten er umuligt at ændre habitus, men gælder det også hvad angår livsstilsændringer? Ændre holdning til sundere livsstil..?
Puha jeg er lidt forvirret omkring det her.. Evt nogle gode ideer til gode bøger/netsider hvor man kan finde info om Bourdieu og sygepleje/livsstilændinger kan også hjælpe!
På forhånd tusind tak!
...bare lige to ideer herfra.
Du kan tage fat i compliance/non complienace begrebet - det er rimelig lidt at læse og fremlægge.Jeg kan ikke huske hvem der står bag det men det står i Peter Elsass bog. Antonovskys salutogenetiske model ville også være god at inddrage.
held og lykke :)
Du kan tage fat i compliance/non complienace begrebet - det er rimelig lidt at læse og fremlægge.Jeg kan ikke huske hvem der står bag det men det står i Peter Elsass bog. Antonovskys salutogenetiske model ville også være god at inddrage.
held og lykke :)
Hej.
Bourdieu er uklar på området om hvorvidt det faktisk lader sig gøre at ændre sin habitus. Men habitus er meget grundlæggende, det er individets begrebsmæssige erkendelsesapparat, og derfor er det meget svært at ændre... han skriver nogle steder ( i distinktionen) at man ikke kan ændre habitus ved hjælp af introspektion, mens han andre steder, specielt i interviews, siger at det er muligt, dog ikke ved bevidstliggørelse alene.
Men, for dem der skal ændre spisevaner, er det ikke centralt. I et (læs af flere mulige) Bourdieusk perspektiv, kan patienten ikke ændre opfattelse af hvad god mad er, men han kan godt ændre madvaner, han kan spise kål, selvom han hellere vil følge sin habituelle præference for plankebøf... Bourdieu, vil nok også sige at det meget handler om at den salat og de pinjekerner den store arbejdermand (for at sætte det på spidsen) falder ham unaturligt og "bøsset", og derfor vil han have svært ved at følge kosten, fordi forbruget af salat og pinjekerner står ham fjernt (tænk her i det sociale rum,), Mens hvis hans kostplan symbolsk er tættere på ham end den feminine kost, så vil det være lettere for ham at overholde kostrådene. Man kan bruge Bourdieu til at forstå problematikker om manglende compliance, udfra den "trussel" overholdelsen af reglen er for selvfremstillingen, individets identitet. - eller hvor langt fra hans eget symbolske forbrug, det påkrævede symbolske forbrug ligger, Jeg håber det giver mening... :-)
Jeg tvivler på at du kan nå at få noget brugbart ud af hans Distinction, til på fredag, så læs hellere nogle artikler, eller resumeer, tjek ellers hexis.dk.
Måske er det også værd at kigge på Goffman, hvis du har tid.
Held og lykke med eksamen.
Anton.
Bourdieu er uklar på området om hvorvidt det faktisk lader sig gøre at ændre sin habitus. Men habitus er meget grundlæggende, det er individets begrebsmæssige erkendelsesapparat, og derfor er det meget svært at ændre... han skriver nogle steder ( i distinktionen) at man ikke kan ændre habitus ved hjælp af introspektion, mens han andre steder, specielt i interviews, siger at det er muligt, dog ikke ved bevidstliggørelse alene.
Men, for dem der skal ændre spisevaner, er det ikke centralt. I et (læs af flere mulige) Bourdieusk perspektiv, kan patienten ikke ændre opfattelse af hvad god mad er, men han kan godt ændre madvaner, han kan spise kål, selvom han hellere vil følge sin habituelle præference for plankebøf... Bourdieu, vil nok også sige at det meget handler om at den salat og de pinjekerner den store arbejdermand (for at sætte det på spidsen) falder ham unaturligt og "bøsset", og derfor vil han have svært ved at følge kosten, fordi forbruget af salat og pinjekerner står ham fjernt (tænk her i det sociale rum,), Mens hvis hans kostplan symbolsk er tættere på ham end den feminine kost, så vil det være lettere for ham at overholde kostrådene. Man kan bruge Bourdieu til at forstå problematikker om manglende compliance, udfra den "trussel" overholdelsen af reglen er for selvfremstillingen, individets identitet. - eller hvor langt fra hans eget symbolske forbrug, det påkrævede symbolske forbrug ligger, Jeg håber det giver mening... :-)
Jeg tvivler på at du kan nå at få noget brugbart ud af hans Distinction, til på fredag, så læs hellere nogle artikler, eller resumeer, tjek ellers hexis.dk.
Måske er det også værd at kigge på Goffman, hvis du har tid.
Held og lykke med eksamen.
Anton.
hej
jeg har selv engang skrvet en lignende opgave.
Prøv at se om du kan finde nogle af disse bøger:
-Praktikteori i sundhedsvidenskab, Akademisk forlag, 1995, Anna Karw Petersen
-Forebyggende pædagogik -en grundbog, semi-forlaget, 2000, Kaj Struve
(afsnittet om Habitus og social arv)
Ellers spørg efter Social kritik på biblioteket, det er et blad og et af numrerne (kan ikke huske hvilket), som blev udgivet lige da Bourdieu døde, beskæftiger sig kun med hans teorier. Der mener jeg også der er noget du kan bruge.
Bourdieus teorier er meget komplekse. Jeg har ikke selv læst så meget direkte skrevet af Bourdieu, men en del af folk der har fortolket ham. Inden for sundhedsvidenskab, pædagogik og lign. mner de fleste at habitusen godt kan ændres. Der skal dog hjælp til udefra (sygeplejsker pædagoger mm.). Ellers ville alt forbyggende arbejde i samfundet og rehabilitering jo være fuldstændig spild af tid og resourcer. Habitusen fungere jo ikke i bevidstheden men som en praktisk sans, der for mener jeg ikke sådan bare lige det er muligt selv at gå ind og ændre på den, men der er jo ikke et regelsæt, men kun dispositioner.....derfor vil jeg mene at de fleste vil have hjerne nok til måske ikke lige gå du og spise en kæmpe burger lige efter de har haft et hjertestop.
held og lykke med eksamenen.
jeg har selv engang skrvet en lignende opgave.
Prøv at se om du kan finde nogle af disse bøger:
-Praktikteori i sundhedsvidenskab, Akademisk forlag, 1995, Anna Karw Petersen
-Forebyggende pædagogik -en grundbog, semi-forlaget, 2000, Kaj Struve
(afsnittet om Habitus og social arv)
Ellers spørg efter Social kritik på biblioteket, det er et blad og et af numrerne (kan ikke huske hvilket), som blev udgivet lige da Bourdieu døde, beskæftiger sig kun med hans teorier. Der mener jeg også der er noget du kan bruge.
Bourdieus teorier er meget komplekse. Jeg har ikke selv læst så meget direkte skrevet af Bourdieu, men en del af folk der har fortolket ham. Inden for sundhedsvidenskab, pædagogik og lign. mner de fleste at habitusen godt kan ændres. Der skal dog hjælp til udefra (sygeplejsker pædagoger mm.). Ellers ville alt forbyggende arbejde i samfundet og rehabilitering jo være fuldstændig spild af tid og resourcer. Habitusen fungere jo ikke i bevidstheden men som en praktisk sans, der for mener jeg ikke sådan bare lige det er muligt selv at gå ind og ændre på den, men der er jo ikke et regelsæt, men kun dispositioner.....derfor vil jeg mene at de fleste vil have hjerne nok til måske ikke lige gå du og spise en kæmpe burger lige efter de har haft et hjertestop.
held og lykke med eksamenen.
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension