Bourdieu og social reproduktion.
Hej...
Jeg er igang med at skrive opgave om pædaogers reproduktion af social ulighed, og har i den forbindelse brug for at vide om jeg har forstået bourdieu rigtigt.
Pædagoger reproducerer social ulighed ved at anerkende det der stemmer overens med egen habitus. Børn med en anden habitus lider under manglende anerkendelse. Problemet går på hvordan man kan ændre på dette...
Er det ifølge Bourdieu muligt selv at være medvirkende til at ændre Habitus? Som jeg har forstået habitus, er det kropsligt lagrede dispositioner og værdisystemer, der knytter sig til bestemte klasser. Så hvis man skal ændre på habitus, skal man vel ændre betingelserne for en klasse...?
Som jeg har forstået det, kan man ikke som pædagog "reflektere" sig ud af denne problematik da man for at anerkende børn med en anden habitus end sig selv, skal have erfaret kropsligt hvad de har erfaret.... og det er jo netop det man ikke har.
Jeg håber der er nogen derkan fortælle mig om jeg er helt gal på den...
Mvh Kristina
Jeg er igang med at skrive opgave om pædaogers reproduktion af social ulighed, og har i den forbindelse brug for at vide om jeg har forstået bourdieu rigtigt.
Pædagoger reproducerer social ulighed ved at anerkende det der stemmer overens med egen habitus. Børn med en anden habitus lider under manglende anerkendelse. Problemet går på hvordan man kan ændre på dette...
Er det ifølge Bourdieu muligt selv at være medvirkende til at ændre Habitus? Som jeg har forstået habitus, er det kropsligt lagrede dispositioner og værdisystemer, der knytter sig til bestemte klasser. Så hvis man skal ændre på habitus, skal man vel ændre betingelserne for en klasse...?
Som jeg har forstået det, kan man ikke som pædagog "reflektere" sig ud af denne problematik da man for at anerkende børn med en anden habitus end sig selv, skal have erfaret kropsligt hvad de har erfaret.... og det er jo netop det man ikke har.
Jeg håber der er nogen derkan fortælle mig om jeg er helt gal på den...
Mvh Kristina
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension