Sociologiskforum.dk var aktivt fra 2004-2012, men eksisterer i dag kun som arkiv.

Arla og Monopol

Skrevet d. 24.07.2007 af ClausF
Jeg ønsker, at undersøge hvorfor de danske forbruger har så meget i mod store monopol virksomheder som fx. Arla. Nu er jeg klar over, at Arla har udnytet deres position og der har været adskillige sager i medierne. Men hvis fokus nu er på monopol området, er der da noget teori der kan forklare ønsket om mangfoldighed af produkter?

Jeg har tænkt på Weber´s rationalization og disenchantmen - der er sket en rationalisering og "affortrylelse" af fx. Arla´s produkter (er klar over at Weber taler om samfundet generelt)- mens de mindre virksomheder tilsyneladendende henvender sig mere til følelserne hos forbrugeren.

Men har i andre forslag end Weber??
Skrevet d. 26.07.2007 af Mads_Jaeger
Hej Claus

Jeg synes måske at Weber virker lidt off-target i forhold til din problemstilling. Hvordan hænger rationalisering og monopolvirksomhed sammen? Skal du ikke have fat i noget litteratur om forbrugeradfærd i stedet for (uden at jeg ved noget om den slags ud over at det lyder oplagt)?

Mvh.

Mads

Andre læser også

Sociologiskforum.dk benytter cookies til blandt andet statistik og marketing. Ved at benytte hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Okay