Arbejdsmetode til denne problemformulering
Hej alle.
Jeg er ved at skrive BA på socialrådgiverstudiet og skiver om uddannelse til unge med særlige behov. Foreløbig har jeg denne problemformulering:
Hvilke udfordringer kan lovens krav om tværgående koordinering, og samarbejde på tværs af forvaltninger skabe for de involverede aktører? Hvordan kan man skabe en fælles arbejdsstrategi, der forener de professionelles forskellige forståelser af målgruppen,
så den unge sikres en sammenhængende indsats, der tager udgangspunkt i denne individuelle behov.
Mit problem er, at mine vejledere har lidt forskellige holdninger til, hvorvidt min problemformulering ligger op til en induktiv , deduktiv eller abduktiv tilgang. Jeg har selv utrolig svært ved, at forstå begreberne og i sidste ende hvordan man adskiller disse, da min oplevelse er at der sker en vekselvirkning.
Håber meget på jeres hjælp
Mvh.
Pernlle
Hej Pernille
Når man arbejder deduktivt, begynder man teoretisk med at formulere en forventning (gerne en hypotese), som udspringer af den eksisterende viden inden for feltet . Dvs sige du afprøver din teori i det felt du vil undersøge.
En induktiv tilgang, der fokuserer på dannelse af teori ved at tage udgangspunkt i empiriske data og forsøge at konkludere fra det specifikke til noget generelt. Man går således i dette tilfælde fra empiri til dannelse af teori. Dvs at du undersøger feltet og derefter finder teori .
Den sidste kender jeg ikke.
Sådan som jeg ser det, er det to forskellige tilgang.
Pøj pøj Nille ( Hilsen Eva fra skolen )
Når man arbejder deduktivt, begynder man teoretisk med at formulere en forventning (gerne en hypotese), som udspringer af den eksisterende viden inden for feltet . Dvs sige du afprøver din teori i det felt du vil undersøge.
En induktiv tilgang, der fokuserer på dannelse af teori ved at tage udgangspunkt i empiriske data og forsøge at konkludere fra det specifikke til noget generelt. Man går således i dette tilfælde fra empiri til dannelse af teori. Dvs at du undersøger feltet og derefter finder teori .
Den sidste kender jeg ikke.
Sådan som jeg ser det, er det to forskellige tilgang.
Pøj pøj Nille ( Hilsen Eva fra skolen )
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension