J.S. Mill og mindretal
Hey, jeg sider om bryder hoved med J.S Mills utilitarisme. Jeg håber at der er nogle der er godt inde i stoffet som kan give mig en hjælpende hånd.
Er alle lige over for lov ifølge MIll? Kan man lave særlove der kun går udover et mindretal som f.eks. sorte?
Håber nogle kan hjælpe
Er alle lige over for lov ifølge MIll? Kan man lave særlove der kun går udover et mindretal som f.eks. sorte?
Håber nogle kan hjælpe
Hmm - ved ikke om jeg er "godt inde i stoffet", men et skud fra hoften er vel ok?
I udgangspunktet (dvs. Bentham) kan den utilitaristiske moral sagtens tillade særlove over for mindretal, sålænge det bare kan godtgøres at disse særloves positive virkning for flertallet ophæver den negative virkning for mindretallet.
Mill reviderer Benthams synspunkt ved at skelne mellem de kvantitative og kvalitative aspekter ved lykke; Mill mener ikke, at man blot kan opregne for & imod fx en lov, men at man også skal tage hensyn til, hvilken slags lykke, denne lov vil styrke hhv. hæmme.
Såvidt jeg husker, mener Mill fx, at det er en kvalitativt set bedre lykke at nyde finkultur end den lykke, der opnås, idet man nyde mad (han er jo selv vel placeret i det engelske samfund...). Hvis du vil finde ud af, om Mill ville sige for eller imod et givent forslag (fx særlov-eksemplet), må du finde ud af, om det medfører virkninger, der vil hæmme hhv. styrke BÅDE de kvalitativt set gode OG de kvalitativt set dårlige lykkeaspekter hos både mindretallet og flertallet.
Det blev alligevel en længere smøre...
Mvh. Nilse
I udgangspunktet (dvs. Bentham) kan den utilitaristiske moral sagtens tillade særlove over for mindretal, sålænge det bare kan godtgøres at disse særloves positive virkning for flertallet ophæver den negative virkning for mindretallet.
Mill reviderer Benthams synspunkt ved at skelne mellem de kvantitative og kvalitative aspekter ved lykke; Mill mener ikke, at man blot kan opregne for & imod fx en lov, men at man også skal tage hensyn til, hvilken slags lykke, denne lov vil styrke hhv. hæmme.
Såvidt jeg husker, mener Mill fx, at det er en kvalitativt set bedre lykke at nyde finkultur end den lykke, der opnås, idet man nyde mad (han er jo selv vel placeret i det engelske samfund...). Hvis du vil finde ud af, om Mill ville sige for eller imod et givent forslag (fx særlov-eksemplet), må du finde ud af, om det medfører virkninger, der vil hæmme hhv. styrke BÅDE de kvalitativt set gode OG de kvalitativt set dårlige lykkeaspekter hos både mindretallet og flertallet.
Det blev alligevel en længere smøre...
Mvh. Nilse
PS: Synes også lige, det skal nævnes i denne forbindelse, at både for Mill og for alle andre utilitarister er det store problem, hvordan man kan måle mængden af lykke: Hvor meget gladere skal flertallet blive førend mindretallets ulykke er ophævet?
Den overordnede overvejelse Mill indfører (ud over Bentham) er hvorvidt indførelsen af en regel eller en lov overordnet set øger mængden af gode konsekvenser. Der kan f.eks. på kort sigt være gode konsekvenser ved at indføre særlove, mens der på langt sigt opstår flere problemer end der løses.
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension