Sociologiskforum.dk var aktivt fra 2004-2012, men eksisterer i dag kun som arkiv.
annonce

frankfurterskolen

Skrevet d. 04.10.2005 af Ejac
Hej

jeg skal holde et lille foredrag eller indlæg for mine medstuderende på jura på københavns Universitet om frankfurterskolen.
Hvor begynder jeg? Links,litteratur etc.

Hilsen Eigil
Skrevet d. 04.10.2005 af Johnkurt
Et sted at starte kan være her http://www.leksikon.org/art.php?n=889
God fornøjelse
John
Skrevet d. 04.10.2005 af Laust
Lige som tilføjelse til den ellers udemærkede gennemgang på leksikon - Axel Honneth er seneste skud på `stammen` og vel det man kalder 3./4. generations frankfurtianer og er allerede oversat til dansk...

Mvh
Laust
Skrevet d. 04.10.2005 af Lars
Vil bare lige nævne Marcuse, Benjamin, Habermas og Rainer Forst også... Og ikke mindst Horkheimer, som grundlagde "skolen" i Frankfurt...

Hmm - men når det er til et lille oplæg, ville jeg nok bare læse kapitlet i "klassisk og nyere samfundsteori" aka. "Marmorbogen" og supplere det med information fra nettet...
Skrevet d. 04.10.2005 af KristianKarlson
Glem ikke den vrede Adorno, der havde jazz som pesten ;)

Det lyder som et ret spændende projekt at få Frankfurterskolen ned til et lille fordrag - der er i hvert fald masser at ta` fat på.

Held og lykke, Kristian
Skrevet d. 04.10.2005 af Lars
Adorno er bare så trist, så trist...
Skrevet d. 05.10.2005 af KristianKarlson
(Jeg må lige rette min (lidt værre) stavefejl: havde i første sætning skal selvfølgelig være hadede)

/Kristian ;)
Skrevet d. 06.10.2005 af BooFaith
Adorno er faktisk langt mindre trist og vred en den stereotype opfattelse af ham tilsiger. Og han er nok den mest misforståede af Frankfurterskole-teoretikerne i hvert fald i en dansk kontekst. Personligt synes jeg det er langt mere deprimerende at læse Habermas end det er læse Adorno!

/Claus
Skrevet d. 07.10.2005 af Lars
Claus,

Det glæder jeg mig til at se, for når sandheden skal frem kender jeg ham kun gennem andre forfatteres (som regel negative) referencer til ham og en lille smule af oplysningens dialektik - er det i dette værk, at du mener, han er "mindre trist og vred end..." ?

hilsen
Lars
Skrevet d. 07.10.2005 af KristianKarlson
Hej Eigil

Martin Jay har skrevet en bog om Frankfurterskolen: " The Dialectical Imagination History of the Frankfurt School and the Institute of Social Research". 1996. University of California Press. Den skulle være glimrende (har kun selv læst et enkelt kapitel i den, og den virkede rigtig god).

Mvh. Kristian
Skrevet d. 12.10.2005 af Rasmus KR
Der findes jo uanede mængder af introducerende litteratur til Frankfurterskolen.
Ramsay`s kapitel i "Klassisk og moderne samfundsteori" er udemærket, men ikke alt for uddybende.
Det afhænger vel også lidt om hvilken vinkel du skal lægge. Hvad skal oplægget bruges til på jura? Er det i forbindelse med noget videnskabsteori eller hvorledes?
Skrevet d. 24.10.2005 af Ejac
Hej Rasmus KR og alle andre!!

Tak for alle jeres input. I er sandelig flinke folk. Og til Rasmus: På jura findes et obligatorisk fag på 2.år der vægter med 22 point. Det består af Retshistorie, Retslære og Retssociologi. Der forelæses 3 gange 2 timer ugentligt i 13 til 15 uger. Meget interessandt; men også "læsetungt". Det er sikkert gavnligt for kommende jurister ikke kun at "terpe" paragraffer. Afsluttes samlet med synopsis og mundtlig eksamen. Mit lille indllæg er et i en række af studenterindlæg i Retssociologi. Andre indlæg har været f.eks. Domstolsstyrelsen, Emile Dürkheim, Karl Marx, Paradigemeskift og det Auburnske Fængselsvæsen!! Med venlig hilsen Eigil Jacobsen
Skrevet d. 06.11.2005 af BooFaith
Kristian og Eigil,
Hvis man skal læse en historisk introduktion til Franfurterskolen skal man klart gå til Wiggershaus og hans mastodont af et værk - der hedder The Frankfurt School. Its history, Theories and Political Significance. Udgivet af Polity Press, 1994. Jay`s bog fokuserer langt mere på den helt tidlige Frankfurterskole og særligt 1930`erne og Horkheimers materialistiske forskningsprogram. Det er der selvfølgelig ikke noget i vejen for, men man får ikke den Adornoske version af Frankfurterskolen belyst ret meget i den bog.

Rasmus,
Det er helt klart at der findes en del introducerende dansk litteratur til Frankfurterskolen. Desværre er det meste - efter min mening - mere eller mindre misvisende. Ramsays kapitel er nok det mindst ringe der er udgivet i Danmark - men det er som du selv nævner ikke særligt dybdegående og derudover fokuserer det slet ikke på Adornos mest væsentlige sociologiske bidrage både metodisk og teoretisk (ligesom det fx også totalt ignorerer Herbert Marcuses værker fra 1960`erne. Og det var vel de to teoretikere som for alvor gjorde Frankfurterskolen kendt). Den bedste og mest troværdige introduktion til Adorno er Simon Jarvis` bog, der ganske enkelt hedder Adorno og som er udgivet på Polity Press. Den går gennem hele hans forfatterskab på en god måde, der ikke forfalder til de stereotype fortolkninger af ham man fx finder hos Habermas og hans danske som udenlandske disciple.

Lars,
når jeg siger at det gør mig mere deprimeret at læse Habermas ja så skyldes det ganske enkelt hans analyse af økonomien og statens indvirkning på livsverdenen. Hans kolonieringstese minder i virkeligheden meget om Adorno og hans idé om tingliggørelsens udbredelse til alle samfundets sfærer, men Habermas ser det som en uundgåelig del af vores udvikling og som et biprodukt til de mange gode sider som økonomien og staten fører med sig. Det eneste vi så at sige kan gøre i Habermas` version er at forsøge at inddæmme de mekanismer (og den rationalitetstype), der på en illegitim måder spreder sig fra disse to subsystemer og ind i livsverdenen.
Det synes jeg ganske enkelt er deprimerende og her synes jeg det er langt mere opmuntrende at have håbet om, at man i kunsten har en form for praxis og rationalitet (det Adorno kalder mimesis) som ikke er undertrykkende og tingliggørende sådan som den instrumentelle fornuft er det. Når jeg skriver han ikke er så trist og vred ja så hænger det altså mest sammen med den måde han opfattede kunsten på - og det er så ét af de aspekter som Habermas (og dermed de mest gængse fortolkninger af Adorno) ikke fokuserer ret meget på, selvom hans egen teori indeholder ret store problemer på netop det område.

/Claus
Skrevet d. 07.11.2005 af Ma365063
Claus,
Jeg kan på ingen måde forstå, hvordan du kan mene, at Habermas er mere negativ at læse end Adorno medmindre selvfølgelig, at du kun ønsker at finde svaret på emancipationen i kunsten. Kendetegnene for den kritiske teori er, at den danner en normativ samfundsramme, hvorudfra de kan beskrive den nuværende samfundsmæssige tilstand. I denne forbindelse spiller som du siger rationalitet en rolle, og det er netop i rationalitetsopfattelserne forskellen mellem Adorno/Horkheimer og Habermas findes. Hvor Adorno/Horkheimer argumenterer for en udvikling som fører til mere tingsliggørelse og instrumentalisering argumenterer Habermas for at dette netop ikke er tilfældet. Tværtimod har historien vist, at den rationelle udvikling har skabt muligheden for en forståelsesorienteret rationalitet, der kan sikre individet muligheden for emancipation. Netop den forståelsesorienterede rationalitet og udviklingen af denne gør Habermas` teori mere positiv end Adornos/Horkheimers og især Adorno. Dvs. der hos Adorno åbnes en mulighed for det almindelige menneske for emancipation, en mulighed der, som du nævner, hos Adorno, kun findes i kunsten.
Kan du evt. uddybe, hvori de positive aspekter findes hos Adorno og hvor man kan læse det?

Rasmus,
Ud fra mit kendskab til Frankfurterskolen er det mest relevante for dig (når det skal handle om retssociologi og Frankfurterskolen), at tage fat på Habermas - men det er svært, og især for en som ikke er vant til at læse sociologi. Det er den senere Habermas du skal have fat i - efter 1990. Retssociologien udfoldes især i "Between Facts and Norms", hvis du vil læse primærlitteratur ellers har jeg selv fået anbefalet at læse: Eriksen, Erik Oddvar & Weigaard, Jarle (1999): "Kommunikativ handling og deliberativt demokrati. Jürgen Habermas` teori om politikk og samfunn".

/Morten
Skrevet d. 07.11.2005 af Rasmus KR
@ Morten

Det var nu Eigil der skulle bruge hjælpen, men pyt nu med det :-)

Men derudover er jeg da helt enig med dig i, at fra et retssociologisk perspektiv må især "Between Facts and Norms" læses - men også den på dansk netop udkomne artikelsamling "Demokrati og retsstat" samt "Inclusion of the other", "The Postnational Constellation" og "The new Conservatism" (hvis man altså helst vel læse på engelsk) kan byde på noget.
Eriksen & Weigårds bog er desuden kommet på dansk for et par år siden under titlen "Kommunikativt Demokrati", derudover er William Outwaite`s bog "Habermas" fra hans Reitzels Forlag også udemærket som introduktion til hele forfatterskabet - omend hans skrivestil kan være lidt forvirrende.
Hvis man virkelig er ude på "narrestreger" kan den behandling især Habermas` senere skrifter (fra Theorie og fremefter) underkastes af Cohen & Arato i "Civil Society and Political Theory" anbefales.
Skrevet d. 07.11.2005 af Rasmus KR
Derudover kan jeg også kun være enig i din læsning af Habermas i forhold til Adorno...
Skrevet d. 24.11.2005 af BooFaith
Morten,

pointen ifht til Adorno er at mulighederne for emancipation ikke udelukkende findes i kunsten. De findes sådan set potentielt i mange forskellige situationer i vores daglige væren, MEN - og det er Adornos vigtige pointe - det er KUN indenfor kunsten at den type af rationalitet og den type af relation mellem subjekt og objekt (og dermed også mellem subjekter fordi mennesket i sidste instans er et objekt fordi den også er en del af naturen) kan gøres til en `rutine`. I vores samfund kan vi - af forskellige grunde - endnu ikke overføre den type rationalitet til fx det politiske system eller andre sfærer i samfundet. Men det er håbet om at det en dag kan ske som gør at jeg mener at Habermas er mere pessimistisk. Den emancipering Habermas taler om kan jo aldrig blive komplet fordi den netop bliver suspenderet af systemernes indgriben i livsverdenen, og fordi Habermas udelukker en fundamental anden relation mellem menneske og natur end den der findes i dag og som er bygget på dominansrelationer og som i sidste ende er ansvarlig for fx vores miljøproblemer.

Mht til den forståelsesorienterede handling ja så er Adorno`s kritik at denne type rationalitet bygger på en for snæver forståelse af hvad sproget er - sproget er altid rettet mod BÅDE kommunikation (og forståelse og handlingskoordinering sådan som Habermas siger) men også ekspression - og altså en orientering mod selve det objekt og den situation man befinder sig (og ikke kun vores navigering igennem det). Sproget bør altså ikke kun orientere sig mod intersubjektive relationer men også mod interobjektive relationer - og denne utopiske drøm frasiger Habermas` sig.

Disse tanker bliver fx udviklet af JM Bernstein, Martin Morris, Yvonne Sherratt, Shierry Weber Nicholson og andre der har beskæftiget sig med Adorno`s æstetiske værker. Martin Morris` bog er den jeg umiddelbart vil anbefale hvis man er mest interesseret i hvordan idéerne kan overføres til samfundsvidenskaberne, mens JM Bernsteins bog er den mest sofisterekede rent filosofisk og argumentationsmæssigt ifht til de grundlæggende aspekter hos Adorno.

/Claus

Andre læser også

annonce
Sociologiskforum.dk benytter cookies til blandt andet statistik og marketing. Ved at benytte hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Okay