Skæld ud - konflikthåndtering
Jeg er ved at skrive en opgave om emnet "Skæld ud" i et pædagogisk kontekst og har tænkt mig at lægge ud med Erik Sigsgaard der jo har skrevet bogen: " Skæld mindre ud" . Jeg mangler nogle teoretiker på dette emne (konflikthåndtering) og gerne en teoretiker som har en anden indfaldsvinkel end Sigsgaard. Jeg har valgt individ, instition og Samfund og pædagogik og kommunikation som mine hovedområder. Håber der er nogen der har nogle gode bud på teoretikere der kan bruges her.
KH
Sofie
KH
Sofie
Anerkendelsesteori er jo meget oppe i tiden. Det kunne måske være relevant at bringe på banen i forhold til Sigsgaards skæld-ud-undersøgelser. For opleves skæld ud ikke af børn til en vis grad som misagtelse? Det giver en anden indfaldsvinkel ikke i form af en modsigelse af Sigsgaard men som en ramme, hvor problemet kan fortolkes inden for. Anerkendelsesteori varierer dog ganske meget. Det går fra anerkendende pædagogik a la Jesper Juul og appreciative inquiry til lidt mere udbyggede og ofte psykoanalytisk inspirerede overvejelser herom som findes hos fx Anne-Lise Schibbye og Axel Honneth.
Tak for input.
Jeg tænker måske også man kunne bruge Habermas teori om kommunikation da ikke voldelig kommunikation er en metode (girafsprog) at diskutere indenfor konflikthåndtering.
S
Jeg tænker måske også man kunne bruge Habermas teori om kommunikation da ikke voldelig kommunikation er en metode (girafsprog) at diskutere indenfor konflikthåndtering.
S
Det er også en mulighed. Pas dog på med at blande Habermas` diskursetik sammen med Marshall Rosenbergs teori om ikke-voldelig kommunikation. Habermas placerer sig inden for traditionen `kritisk teori` (lige som Honneth), mens Rosenberg især er inspireret af humanistisk psykologi, som den er udviklet af bl.a. Carl Rogers og Abraham Maslow. Du kan selvfølgelig vælge at trække på allesammen, men det er måske også godt at kende til deres forskelligheder. God fornøjelse med opgaven.
Dejligt med hurtig tilbagemelding ;-)
Ja jeg er godt klar over at der er stor forskel på de to teoretikere. Jeg kender kun psykologen Marshall Rosenberg for hans bog "ikkevoldelig kommunikation "girafsprog". Har også stiftet bekendtskab med Habermas teori, men har lidt svært ved at placere den i forhold til min problemstilling. Som metode kan jeg godt gøre brug af girafsprog, men savner dog en mere dybdegående teoretiker der sætter fokus på den pædagogisk kommunikation i en barn voksen relation. Ville det være en idé at bruge Anne-lise Schibbye eller er det for langt fra emnet "skæld ud".
Jeg har lige skrevet om begrebet anerkendelse, hvor jeg gjorde brug af Axel Honneth og Berit Bae´s teorier, men vil helst bruge nogle andre teoretikere her....
S
Ja jeg er godt klar over at der er stor forskel på de to teoretikere. Jeg kender kun psykologen Marshall Rosenberg for hans bog "ikkevoldelig kommunikation "girafsprog". Har også stiftet bekendtskab med Habermas teori, men har lidt svært ved at placere den i forhold til min problemstilling. Som metode kan jeg godt gøre brug af girafsprog, men savner dog en mere dybdegående teoretiker der sætter fokus på den pædagogisk kommunikation i en barn voksen relation. Ville det være en idé at bruge Anne-lise Schibbye eller er det for langt fra emnet "skæld ud".
Jeg har lige skrevet om begrebet anerkendelse, hvor jeg gjorde brug af Axel Honneth og Berit Bae´s teorier, men vil helst bruge nogle andre teoretikere her....
S
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension