Sociologiskforum.dk var aktivt fra 2004-2012, men eksisterer i dag kun som arkiv.
annonce

Mon du kan hjælpe med at finde den røde tråd?

Skrevet d. 22.10.2007 af Lauritz
Hej derude..

Skal til eksamen i mundtligeksamen i videnskabsteori på fredag. Har hele tiden vist hvordan jeg skulle gribe det an men sidder og bliver i tvivl om jeg er på rette vej..! Vores dilemma er meget lig med "Strandvænget`s" dilemma og vi undrer os over hvordan der kan forekomme omsorgssvigt. Hvad er det der får pædagogerne til at svigte..? Vi har i vores opgave skrevet om de tre hovedretninger, paradigmer, etik, kommunikation og magt. Dette emne kan jeg fortælle rigtig meget om.. men har brug for en rettesnor. Hvor starter jeg henne og hvor slutter jeg. Er der en derude der lige har sans for det?

Hilsen Christina
annonce
Skrevet d. 23.10.2007 af KristianKarlson
Kære Christina,

Hvad med "organisationskultur". Det nærmer sig meget paradigmebegrebet, mens det også handler om etik og kommunikation og vel også (i nogen grad) magtforhold.

Jeg har hørt (uden nærmere reference), at Strandvænget-sagen handlede mere om "bløde" ting end "hårde", dvs. mere om værdier og kultur (og etik) end økonomi. Det tyder altså på, at det er opstået en særlig organisationskultur (eller et særligt klima), hvor man har kunne "tillade sig" at behandle beboerne som man gjorde. Er det noget, som bare opstår - eller er de ansatte ansvarlige for hvad der er sket? Det spørgsmål har I sikkert allerede stillet. Men, kunne man hævde, organisationskultur binder jeres perspektiver sammen.Organisationskultur i hverdagsforstand handler jo netop om nogle særlige formelle og uformelle adfærdsmønstre, som opstår når folk interagerer. Formelt set handler det om etisk ansvar og dermed også kommunikation (gerne gennemsigtig, magtfri kommunikation); uformelt handler det om paradigmer (rutine og vane og efterligning) og måske magt (nogle har styret eller initieret kulturen, fx lederen, som flere organisationsteorier ville fremhæve).

Nå, jeg ved ikke, hvor meget du er inde i organisationslitteraturen. Men "organisationskultur" synes jeg rammer meget godt i forhold til jeres problemstilling.

Mvh. Kristian
Skrevet d. 23.10.2007 af Lauritz
Hej Kristian.

Tusind tak for dit svar. Uha, Du rammer lige det der er spændende og som har været med i mine overvejelser. Alle råber op om faglighed men hvad er det så der sker når fagligheden er på plads? Jeg tor også på at kulturen på stedet har stor indflydelse. De har haft deres egen kultur i mange år og ingen har stillet spørgsmål omkring det men hoppet med på "bølgen" - Plus ledelses formen har ændret sig de sidste år. Det meste ansvar bliver lagt ud til den enkelte pædagog. Ledelsen er for langt væk og der er intet tilsyn. Med tilsyn mener jeg til det pædagogiske arbejde. Min ide var at komme ind på kultur, ledelse, ansatte, kommunikation, magt og kigger lige på "Organisationskultur" - plus noget paragigmeskift. Tusind tak for hjælpen....

Mange hilsner fra Christina
Skrevet d. 24.10.2007 af EneB
Hej Christina.

Noget andet, du evt. kan se på er kognitiv tænkning og bihaviorisme. Det er egtl. det samme som du selv er inde på, men det sammenfatter måske set hele lidt.

Jeg har selv været ansat på en institution på Fyn for voksne udviklingshæmmede og kendte godt lidt til Strandvænget (via de alm. rygter osv.). Det, som slog mig mht. den sag var, hvordan det blev fremstillet i medierne. Det fremstod næsten som en kriminalsag, hvor alle `sandhederne` kom `frem i lyset`, som om at nu skulle vi bare lige se hvor frygtelige alle de gamle koner på institutionerne var (sarkastisk forstået). Men jeg oplevede til gengæld, at de økonomiske bemidlinger til institutionerne var meget dårlige, hvilket forårsagede højere stressniveau og ringere glæde ved arbejdet, da arbejdsbyrden konstant blev større.

Derfor er der også en vigtig pointe i hvordan medierne fremstiller sagen, og mit argument er, at der kom en meget pludselig folkedom over Strandvænget og pædagogerne. Det var en dom fra et folk, som kun har virkelig ringe forståelse for hverdagen på en institution.

Anyways, det er en vinkel, som jeg synes er værd at tage med, for der var faktisk ikke ret mange andre end Strandvængets personale, beboere og pårørende, som havde ret til at dømme i den sag. Derfor ramte sagen åbenbart ned i en nerve, som handlede om et kollektivt folkeligt behov for at dømme etisk og måske sidde sammen med andre og være forargede. Måske havde det ligefrem en samlende effekt, når mennesker, som normalt ikke har noget til fælles kan sidde og blive enige om etiske spilleregeler. Det er også et relevant perspektiv.

Hvilket fag skriver du i? Jeg læser antropologi og er p.t. også lidt inde over organisationskultur og synes hele dit projekt er spændende. Men hvordan du vinkler det afhænger af dit fag.

Mvh. Ene.
Skrevet d. 24.10.2007 af Lauritz
Hej Ene.

Måske ramte sagen ned i en "nerve" af skyld..? Folk har måke stået i et dilemma hvor de selv har udøvet magt - eller set andre gøre det. Og har ikke reflekteret over det før de så programmet.? Måske måske.. Du har ret i,- at vi der sidder foran skærmen ikke kan have den samme forståelse som dem der er involveret. Def kan være mange faktorer der giver arbejdsbyrde og dermed stress. Og du har igen ret i at økonomi kan være en af dem. Ved det på landets institioner fylder meget i hverdagen at der ikke er penge nok. Der har været besparrelser de sidste 7 år og jeg tror ikke vi er kommet til toppen endnu. - Jeg tror lige jeg vil kgge lidt mere på denne vinkel. Ret interessant. Smiler. Men Ene...- Hvad er det så der sker når pædagogerne sidder og hygger og ikke involverer sig i borgeren?

Jeg læser på diplom i "videnskabsteori og pædagogik" - Og har valgt dette emne fordi det er blevet debateret meget i år. Plus jeg selv har oplevet lignende ting. Undrer mig over hvordan en pædagog med serviceloven i den ene hånd og bostedets værdigrundlag i den anden kan svigte de mennesker der virkelig har brug for støtte og vejledning i dagligdagen.?

Hilsner fra C.

Andre læser også

annonce
Sociologiskforum.dk benytter cookies til blandt andet statistik og marketing. Ved at benytte hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Okay