Hjælp til eksamensopgave om urolige børn i folkeskolen
Jeg er i gang med en eksamensopgave (skolen i samfundet - lærerudd.) om de urolige elever i folkeskolen i dag med udgangspunkt i uro-undersøgelsen foretaget af Egelund m.f. for UVM.
Jeg er ikke særlig stærk i de sociologiske teorier og har derfor brug for hjælp til at koble teoretikere på opgaven.
Jeg har selv tænkt mig at inddrage Thomas Ziehe omkring elite/populærkultur, men hvad med Bourdieu? Er der een, som har en god vinkel til, hvordan jeg kan inddrage hans teori om habitus?
Er der evt. andre teoretikere, jeg kan gøre brug af?
På forhånd tak!
Jeg er ikke særlig stærk i de sociologiske teorier og har derfor brug for hjælp til at koble teoretikere på opgaven.
Jeg har selv tænkt mig at inddrage Thomas Ziehe omkring elite/populærkultur, men hvad med Bourdieu? Er der een, som har en god vinkel til, hvordan jeg kan inddrage hans teori om habitus?
Er der evt. andre teoretikere, jeg kan gøre brug af?
På forhånd tak!
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension