hjælp - foucault driller
Hej brugere,
jeg vil høre om der er nogen der kan fortælle mig lidt om hvad F siger om det at positionere sig i en given kontekst. Jeg er i gang med en undersøgelse af årsagerne til frafald på et gymnasie. I den forbindelse skal jeg forsøge at begribe hvordan disse unge mennesker positionere sig i forhold tl skolen og ikke mindst i forhold til hinanden.
Vil man i F optik sige at eleverne positionere sig i forhold til den gældende diskurs på skolen? Hvad betyder det at positionere sig i forhold til "noget" når man snakker ud fra Foucault? Hvad er "en position" for F?
Hvis nogen ligger inde med en titel på et stykke litteratur der kan være med til at opklare sagen vil jeg sige tusind tak på forhånd og forklaringer her vil være mere end tilstrækkeligt.
Mvh
Kristine
jeg vil høre om der er nogen der kan fortælle mig lidt om hvad F siger om det at positionere sig i en given kontekst. Jeg er i gang med en undersøgelse af årsagerne til frafald på et gymnasie. I den forbindelse skal jeg forsøge at begribe hvordan disse unge mennesker positionere sig i forhold tl skolen og ikke mindst i forhold til hinanden.
Vil man i F optik sige at eleverne positionere sig i forhold til den gældende diskurs på skolen? Hvad betyder det at positionere sig i forhold til "noget" når man snakker ud fra Foucault? Hvad er "en position" for F?
Hvis nogen ligger inde med en titel på et stykke litteratur der kan være med til at opklare sagen vil jeg sige tusind tak på forhånd og forklaringer her vil være mere end tilstrækkeligt.
Mvh
Kristine
Hej med dig,
Jeg tror du ville få en hel del mere ud af at se på Bourdieu i den sammenhæng.
mvh Lars
Jeg tror du ville få en hel del mere ud af at se på Bourdieu i den sammenhæng.
mvh Lars
[q=Lars]Hej med dig,
Jeg tror du ville få en hel del mere ud af at se på Bourdieu i den sammenhæng.
mvh Lars[/q]
Jeg tror du ville få en hel del mere ud af at se på Bourdieu i den sammenhæng.
mvh Lars[/q]
Hej med dig Lars,
tak for dit svar!
jeg er klar over at Bourdieu er meget oplagt i denne sammenhæng, men jeg er bare kørt lidt sur i ham. Synes meget det er de samme konklusioner jeg når frem til når jeg bruger Bourdieu, så uanset hvor stor en fan jeg er af hans arbejde har jeg besluttet at kaste mig over noget andet denne gang.
Måske mit indlæg egentlig er misvisende fordi jeg bruger ordet positionering/position. Gad vide om det i forhold til Foucault ikke nærmere er diskursen/diskurserne jeg skal have fat i, hvis jeg gerne vil kigge på hvordan eleverne forholder sig til hinanden, skolen, skolelivet...og ikke mindst hvordan gymnasiet præger de kære unge mennesker.
Venligst,
Kristine
tak for dit svar!
jeg er klar over at Bourdieu er meget oplagt i denne sammenhæng, men jeg er bare kørt lidt sur i ham. Synes meget det er de samme konklusioner jeg når frem til når jeg bruger Bourdieu, så uanset hvor stor en fan jeg er af hans arbejde har jeg besluttet at kaste mig over noget andet denne gang.
Måske mit indlæg egentlig er misvisende fordi jeg bruger ordet positionering/position. Gad vide om det i forhold til Foucault ikke nærmere er diskursen/diskurserne jeg skal have fat i, hvis jeg gerne vil kigge på hvordan eleverne forholder sig til hinanden, skolen, skolelivet...og ikke mindst hvordan gymnasiet præger de kære unge mennesker.
Venligst,
Kristine
Har du overvejet at inddrage Wenger og hans praksisfælleskab for på den måde inddrage Foucault og hans diskurser ?
hilsen
John
hilsen
John
Andre læser også
- Perspektivering og konklusion
- Fænomenologisk metode/hermeneutisk fortolkning
- Definition af kontingens
- Svag paternalisme
- Abduktion
- Habermas` teori om system og livsverden
- Generaliserbarhed ved kvalitativ metode?
- Bourdieu - Foucault; Forskel eller lighed
- Magt og viden(foucault)
- Socialkonstruktionisme versus socialkonstruktivisme
- Socialkonstruktivistisk /hermeneutisk
- Metaperspektiv?
- Hvem kender til makro- meso- og mikro begreberne?
- Deduktiv vs. induktiv
- Foucault, subjektivering/objektivering
- Ordet "perspektivering" på engelsk?
- Foucaults diskursanalyse - i en simpel udgave?
- Har jeg forstået Luhmann korrekt???
- Socialkonstruktivisme
- Forskel på paradigme og diskurs
- Moral og etik - en begrebsafklaring.
- Kritisk realisme vs. realism
- HJÆLP!!! jeg fatter ikke felt og doxa
- Sammenhæng mellem kapital og habitus
- Governmentality
- Viden - ud fra en ontologisk og epistemologisk dimension